رهبر حکومت نظامی میانمار: این رژیم با دولت‌های نظامی پیشین متفاوت است

این اظهارات با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد که به نماد دور کردن ابلیس، بر کاسه و بشقاب می‌کوبیدند 

ژنرال مین آنگ هلینگ گفت که کشور به یک «دموکراسی واقعی و مستحکم» دست خواهد یافت- MYAWADDY TV / AFP

رهبر حکومت نظامی میانمار در گرماگرم تشدید اعتراض‌های گسترده در کشور، در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود روز دوشنبه گفت که این رژیم با دولت‌های پیشین نظامی متفاوت است. 

ژنرال ارشد، مین آنگ هلینگ گفت که کشور به یک «دموکراسی واقعی و مستحکم» دست خواهد یافت و وعده یک انتخابات «اصلاح شده» را داد که قدرت را به طرف پیروز تفویض کند. 

آقای آنگ هلینگ با توجه به تهدید کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه میانمار به دنبال کودتای نظامی، تاکید کرد که سیاست‌های خارجی و اقتصادی کشور بدون تغییر خواهد ماند. او گفت میانمار «مناسبات دوستانه خود را با همه کشورهای جهان حفظ خواهد کرد». 

ژنرال هلینگ گفت: «در طول مدتی که ما موقتا مسؤولیت کشور را در دست خواهیم گرفت، هیچ تغییری در سیاست خارجی، اقصادی وسیاست‌های دولت صورت نخواهد گرفت. ما راه گذشته را ادامه خواهیم داد.» 

این سخنرانی در حالی از تلویزیون میانمار پخش شد که روز دوشنبه برای سومین روز پیاپی هزاران معترض علیه کودتای نظامی اول فوریه به خیابان‌ها ریختند.   

پلیس برای پراکنده کردن مردم در پایتخت میانمار، «نایپیداو»، به فشار آب قوی متوسل شد و اجتماع پیش از پنج نفر را در «یانگون (رنگون پیشین)»، و «مندلی»، دو شهر عمده کشور ممنوع کرده است. 

روز سه‌شنبه، اما تظاهرکنندگان در تخطی از قوانین جدید در یانگون اجتماع کردند و خواهان آزادی آنگ سان سوچی رهبر غیرنظامی میانمار و احیای دولت اتحادیه ملی دموکراسی شدند. در جریان این تظاهرات پلیس از فشار آب قوی استفاده و عده‌ای را بازداشت کرد. 

هوپ فوُر آتو: امروز صبح پلیس برای متفرق کردن معترضان دوباره از فشار آب قوی استفاده کرد و عده‌ای مجروح شدند. این نشانه‌های مقدماتی سرکوب‌های بی‌رحمانه روزهای آینده است. 

نَن هتت: پلیس میانمار بار دیگر معترضانی را که تلاش می‌کنند ژنرال‌هایی را که قدرت را در دست گرفته ساقط و آنگ سان سوچی، رهبر منتخب را آزاد کنند، به آب بست.  

روز دوشنبه ژنرال هلینگ ضمن خودداری از تهدید معترضان در صدد توجیه کودتای نظامی  برآمد. 

او از مردم خواست تا «به واقعیت‌ها توجه کنند و دستخوش احساسات نشوند».  

آقای آنگ هلینگ در توجیه اقدام برای در دست گرفتن قدرت از دولت منتخب مردم گفت که این امر «اجتناب‌ناپذیر» است و کمیسیون انتخابات را برای قصور در تحقیق پیرامون تقلب در انتخابات نوامبر سال گذشته به باد سرزنش گرفت. 

حزب اتحادیه ملی دموکراسی خانم سوچی با اکثریت قاطع در انتخابات عمومی سال گذشته پیروز شد اما ارتش مدعی است که این دستاوردی «غیرمنصفانه» بوده است. 

به دنبال کودتای نظامی و اعلام یک سال وضع فوق‌العاده در کشور، خانم سوچی، برنده جایزه صلح نوبل، همراه با «وین مینت» رئیس‌جمهور و ۱۳۳ سیاستمدار غیرنظامی دولت بازداشت شدند. 

آقای آنگ هلینگ وعده ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری را داد و گفت کارخانه‌ها تحت رژیم نظامی بازگشایی خواهند شد. او گفت پروژه‌های بازرگانی که در دولت غیرنظامی به تعویق افتاده بود، تایید خواهد شد و سرمایه‌های خارجی به میانمار دعوت خواهد شد.  

اظهارات آقای هلینگ با اعتراض برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد که در مقابل ساختمان تلویزیون به نماد دور کردن ابلیس، بر کاسه و بشقاب می‌کوبیدند. 

کیاو حسان هلینگ: هفت شب، «دور کردن ابلیس» مردم علیه کودتای نظامی میانمار بر کاسه و بشقاب می‌کوبند. 

در این میان، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند روز دوشنبه گفت که این کشور روابط خود را در سطح عالی سیاسی و نظامی با میانمار قطع و در واکنش به کودتای نظامی، سفر رهبران نظامی این کشور را به نیوزیلند ممنوع خواهد کرد. 

 روز دوشنبه وزارت خارجه آمریکا خواستار گفت‌وگو با خانم سوچی شد اما این تقاضا (از طرف مقامات میانمار) رد شد. دستگاه رهبری بایدن تهدید کرده که میانمار را مورد تحریم قرار خواهد داد و گفت از حق مردم میانمار برای اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان