وکلای مدافع رئیس‌جمهوری پیشین: مهاجمان به کنگره مخالف ترامپ بودند

با وجود گزارش‌های متعدد، وکلای مدافع دونالد ترامپ می‌گویند او دستور حمله به کنگره را نداده و مهاجمان از مخالفان او بوده‌اند

در دفاعیه استیضاح دونالد ترامپ آمده که شورشیان کنگره «به تصمیم خود» وارد ساختمان کنگره شدند - /Samuel Corum  AFP

با توجه به گزارشات، وکلای دونالد ترامپ در دفاعیه خود در دادگاه استیضاح رئیس‌جمهوری پیشین به گزارش‌های تارنمای «گیت وی پاندیت» استناد خواهند کرد که حاکی از آن است که گروه‌های «مخالف ترامپ» حمله به ساختمان کنگره را آغاز کرده بوده‌اند. 

در دفاعیه استیضاح آقای ترامپ آمده که شورشیان کنگره «به تصمیم خود» وارد ساختمان کنگره شده و درواقع، برخلاف گزارش‌های متعدد، برخی از آنها نه هواداران شناخته شده ترامپ، بلکه اراذل و اوباش مخالف او بوده‌اند.

منبع این خبر «گیت وی پاندیت» است که مدعی است یک عضو «بوگالو» که به جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» مرتبط است، در میان مهاجمان روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره حضور داشته است.

نظریه‌پردازان توطئه ساعاتی پس از واقعه، این شایعه را منتشر کردند که مهاجمان به کنگره در واقع در خفا اعضای جنبش انتیفا بوده‌اند. متحد پرزیدنت ترامپ، سناتور مت گتز، تنها چند ساعت پس از آن‌که او و همکارانش از دفاترشان در کنگره تخلیه شدند، به دروغ و بدون داشتن شاهد و مدرک، به سنا گفت انتیفا مسئول این تهاجم بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«گیت وی پاندیت» یک تارنمای محافظه کار است که در گذشته نظرات طرفداران راستگرای توطئه را برجسته کرده است. اخیرا توئیتر حساب کاربری جیم هافت، بنیانگذار این تارنما را به‌خاطر آنچه تخطی از «سیاست حرمت مدنی» خواند، مسدود کرد. 

این تارنما پیشتر با انتشار اطلاعات جعلی، رابرت مالر را در حین تحقیقات مرتبط با دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا، به تجاوز جنسی متهم کرد. نام این تارنما همچنین در دادخواست حقوقی سیستم شمارش آرای دومینیون علیه ادعای تقلب در شمارش آرا (در انتخابات ریاست جمهوری) ذکر شده است. 

به‌طور خلاصه، وکلای آقای ترامپ مدعی هستند که او قاعدتا نمی توانسته شورش به داخل کنگره را ترغیب کند، چون در آن هنگام از ساختمان کنگره دور بوده است. اما سخنرانی آقای ترامپ به‌طور زنده پخش شد و به همین دلیل، امکان آن برای تظاهرکنندگان در اطراف ساختمان کنگره وجود داشت که دستورات او را برای راهپیمایی به‌سوی ساختمان کنگره شنیده باشند.

قرار است دادگاه استیضاح آقای ترامپ روز سه شنبه کار خود را آغاز کند. رسیدگی به روند دومین استیضاح رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سنا، یک هفته به طول خواهد انجامید.

احتمال محکومیت آقای ترامپ اندک است، زیرا اکثریت سناتورهای جمهوریخواه گفته‌اند به اعتقاد آنها دادگاه استیضاح با اصول قانون اساسی مغایرت دارد. تاکنون هیچ‌یک از اعضای جمهوریخواه سنا خود را به دادن رای علیه دونالد ترامپ متعهد نکرده است، اما پنج تن از آن‌ها علیه چالش سناتور رند پل برای غیرقانونی دانستن این روند، رای مخالف داده‌اند.

سناتورهای حزب جمهوریخواه، میت رامنی، بن ساس، سوزان کالینز، لیزا مرکوفسکی و پت تومی همگی به آغاز دادگاه استیضاح رای داده‌اند. میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا نیز گفته است محکومیت دونالد ترامپ را در دادگاه استیضاح خواهد پذیرفت.

اگر رئیس‌جمهوری پیشین در خاتمه دادرسی محکوم شود، از احراز هرگونه مقام دولتی در آینده محروم خواهد شد.

© The Independent