آغاز پروژه ساخت سد شا‌ه‌توت در کابل

نارندار مودی و اشرف غنی در مراسم گشایش این سد به صورت مجازی شرکت کردند

نارندار مودی و اشرف غنی در مراسم گشایش سد شاه‌توت از راه دور شرکت کردند - ارگ

افغانستان و هند امروز رسما توافقنامه ساخت سد شاه‌توت در کابل را امضا کردند. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از راه دور و به‌صورت مجازی در مراسم آغاز احداث این سد شرکت کردند.

سد آبگردان شاه‌توت، در منطقۀ للندر بر دریای کابل ساخته می‌شود و آب آشامیدنی بیش از دو میلیون نفر را تامین خواهد کرد. ساخت سد شاه‌توت در حدود ۲۸۶ میلیون دلار هزینه خواهد برد.

این پروژه که ۱۴۶میلیون مترمکعب آب را ذخیره خواهد کرد، با کمک مالی هند اجرا خواهد شد و انتظار می‌رود با ساخت آن، آبیاری حدود هزاران هکتار زمین در اطراف کابل پایتخت افغانستان ممکن ‌شود. ارتفاع سد شاه‌توت ۱۳۳متر و عرضش ۶۰ متر خواهد بود. قرار است ساخت سد در سه سال آینده تکمیل شود.

دولت افغانستان امروز را در روابط دوجابنه با هند تاریخی خوانده‌است.

اشرف غنی، رئيس‌جمهوری کشور، در این مراسم خطاب به آقای مودی گفت: «به نمایندگی از دولت و ملت، از حمایت اصولی شما از افغانستان مستقل، دموکراتیک و دارای حاکمیت ملی سپاسگزاری می‌کنم. صلح آرزوی اساسی مردم افغانستان است. اجماع ملی برای رسیدن به صلح وجود دارد. اما این صلح باید به خشونت پایان دهد، نه اینکه فصل تراژیک دیگری را رقم بزند. ما نباید تاریخ تلخ گذشته را تکرار کنیم. نقش دیپلماسی هند مهم است و از وزارت‌های خارجه دو طرف می‌خواهم به همکاری خود ادامه دهند. این لحظه‌ای است که اجماع منطقه و ملی افغانستان باثابت را تضمین‌ می‌کند. ما باید از جهان بخواهیم که طرف‌ها بخواهند که مداخله در امور همسایه ها و پناه دادن (به تروریست‌ها) را تمام کنند.»

آقای غنی بار دیگر گفت که افغانستان می‌خواهد نه محل منازعه، بلکه چهارراه همکاری‌های منطقه‌ای باشد. او تاکید کرد که صلح در این کشور در دسترس است، اگر طالبان و حامیان‌شان راه‌حل واقعی سیاسی را بپذیرند؛ اما افغان‌ها تسلیم زور نمی‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که از دهلی برنامه گشایش پروژه شاه‌توت را تماشا می‌کرد نیز گفت:‌«هند و افغانستان نه تنها به لحاظ جغرافیایی، بلکه از نظر تاریخ و فرهنگ وجوه مشترک دارند و ما از همدیگر تاثیر پذیرفته‌ایم. دریا‌ها تمدن‌های بزرگی را رقم زده‌اند. منابع حیات جامعه و ملت‌های ما را تعریف کرده‌اند. ما به دریا در هند مادر گنج می‌گوییم. دریاها میراث مشترک هند و افغانستان است. هند در دو دهه گذشته از شریکان بزرگ توسعه افغانستان بوده است. پروژه‌های توسعه‌ای ما در افغانستان در بخش‌های مختلف مانند ظرفیت‌سازی، کشاورزی و بهداشت جریان داشته‌است.»

دولت افغانستان پیشتر روند استملاک زمین‌ برای اجرای این پروژه را تکمیل کرده بود و با انجام آن، کارهای عملی ساخت بند آغاز شد.

هند در ساخت پروژه‌های استراتژیک اقتصادی به افغانستان کمک می‌کند و پیشتر نیز ساختمان پارلمان این کشور و سد سلما در غرب افغانستانن را احداث کرده بود.

اما مسئولیت ساخت شبکۀ آبرسانی بند شاه‌توت به کمک بانک جهانی اجرا خواهد شد.

مقام‌های افغان احداث این سد برای استفاده بهینه از منابع آبی کابل را تنها راه‌حل بحران آب‌های زیرزمینی پایتخت می‌دانند. کابل در سال‌های اخیر با کمبود آب زیرزمینی مواجه بوده‌است.

دولت افغانستان مهار منابع آبی این کشور را که پیش از این سرگردان بود، در اولویت برنامه‌های اقتصادی خود قرار داده است. همین چند هفته پیش نیز سد آب کمال خان در کنار مرز ایران گشایش یافت و به بهره‌برداری رسید.