آغاز واکسیناسیون در ایران همزمان با دهه فجر

در حالی که واکسن‌ «اسپوتنیک» روسی برای تایید به مرجع سازمان غذا و دارو ارسال شده، واکسیناسیون به صورت نمادین آغاز شد

واکسیناسیون  عمومی برای مقابله با کرونا در ایران، امروز سه‌شنبه با واکسن روسی  «اسپوتنیک وی» و تزریق به کادر درمانی بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های اصلی درمان کرونا (معروف به سانتر) آغاز شد.

«اسپوتنیک وی» هنوز از سوی نهادهای معتبر بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی تایید نشده و این درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی واردات واکسن‌های  معتبر و به تایید رسیده نظیر «فایزر» را ممنوع اعلام کرده است.

نخستین واکسیناسیون، ساعت ۱۰ صبح ۲۱ بهمن‌ماه، در تالار بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در ایران، اولین گروه اولویت‌دار برای واکسیناسیون کادر درمانی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ریفرال کرونا هستند. سایر کارکنان بخش درمان و بهداشت و سایر گروه های جامعه در مراحل بعدی قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در مراسم آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا، خطاب به وزیر بهداشت گفت: «همه مسئولان این کشور و همه ما بدون استثناء اگر اعلام می‌کنیم که واکسنی به عنوان واکسن قابل‌اعتماد شناسایی شده است، باید آماده تزریق این واکسن باشیم و در این زمینه پیشگام شویم تا مردم بدانند اگر چیزی را اعلام می‌کنیم به آن اعتقاد داریم.»

روحانی همچنین گفت: «من خودم هم به همکاران گفتم که حاضرم به عنوان نخستین فرد این واکسن به بدن من تزریق شود.»
اما در نهایت پارسا نمکی، اولین فردی بود که در طرح واکسیناسیون سراسری در ایران،  واکسن روسی دریافت کرد. بعد از او پرسنل آی.سی.یو بیمارستان امام خمینی ، اولین نفراتی بودند که در ایران، واکسن کرونای روسی را دریافت کردند.
اطلاعی از اینکه مقامات دولتی در ایران واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند یا خیر در دست نیست. 
رییس جمهوری امروز خطاب به وزیر بهداشت گفت: «اینکه الان شما گفتید من فرزند خود را برای تزریق اولین واکسن انتخاب کردم، از اینکه می‌گفتید خودم را انتخاب کرده‌ام ارزش بیشتری دارد چرا که آدم فرزند جوان و برومند خود را بیش از جان خود دوست دارد و شما او را پیشگام این طرح واکسیناسیون کرده اید.»

بر اساس آنچه کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده‌بود، واکسن روسی در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دُز وارد شده است. بخشی از این محموله واکسن برای نمونه‌برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی، به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو فرستاده شده است. با این وجود، واکسیناسیون روز سه‌شنبه در یک مراسم نمادین به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد.

در استان‌هایی از جمله مازندران و قم هم نخستین فاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از امروز آغاز می‌شود. سیمین بابایی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در این خصوص به رسانه‌های داخل ایران گفت: «پس از واکسینه کامل کادر درمان خط مقدم مقابله با کرونا، واکسیناسیون بیماران صعب‌العلاج و سالمندان درمرحله بعدی قرار دارند و در نهایت با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، واکسیناسیون سراسری در سال آینده انجام خواهد شد.»

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم، روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته که واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند.