کشتار بهسود: رئیس پلیس میدان‌ورک برکنار شد

«نیروهای دولتی مردم را گلوله‌باران می‌کنند»

طبق اعلام وزارت داخله افغانستان براساس یافته‌ها، در خصوص کشتار اعتراض‌های بهسود، وظیفه الله داد فدایی، فرمانده پلیس استان میدان وردک متهم اصلی است- اسپوکتیک نیوز

دهم بهمن‌ماه امسال در تظاهراتی در شهرستان بهسود واقع در استان میدان‌وردک افغانستان که به خشونت انجامید، ۱۱ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند. رئیس پلیس این استان امروز به دلیل دست ‌داشتن در این کشتار از کار خود برکنار و به دادستانی معرفی شد.

پس از این واقعه که در منطقه هزاره‌نشین بهسود افغانستان رخ داد. طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان، در اعلامیه‌ای ادعا کرد: «افراد مسلح عبدالغنی علی‌پور فرمانده نظامی یکی از گروه‌های مخالف طالبان، عامل این کشتار بوده‌اند و در این حادثه هفت تن از افراد مسلح غیرمسئول کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند که پنج نفر از نیروهای امنیتی در بین زخمی‌ها دیده شدند. اما بعدتر مشخص شد پلیس عامل اصلی تیراندازی بوده است.»

اما امروز طبق اعلام وزارت داخله افغانستان براساس یافته‌ها، در خصوص کشتار اعتراض‌های بهسود، وظیفه الله داد فدایی، فرمانده پلیس استان میدان وردک متهم اصلی است. گفته می‌شود این فرمانده نظامی به همین دلیل برکنار و به دادستانی معرفی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین وزارت داخله در اعلامیه‌ای گفت: «به اساس ارزیابی و گزارش هیئت بررسی‌کننده، افرادی که در تظاهرات روز جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در بهسود شرکت داشته‌اند، غیرمسلح بودند و بعد از این که به خشونت کشیده شده، ۱۱ نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شده‌اند.»

این وزارت‌خانه با اظهار تأسف شدید خبر داد که مجروحین تظاهرات بهسود در بیمارستان پلیس به طور رایگان تحت مداوا قرار می‌گیرند و به خانواده‌های قربانیان نیز رسیدگی لازم صورت می‌گیرد.

پیش‌تر مهدی راسخ؛ نماینده مردم میدان‌وردک در مجلس افغانستان گفته بود، زمانی که افراد صاحب‌نفوذ محلی با فرمانده پلیس این استان و نیروهای تحت امر او به نتیجه نمی‌رسند، «نیروهای دولتی مردم را گلوله‌باران می‌کنند».

راسخ در جلسه عمومی روز ۲۰ بهمن‌ماه مجلس افغانستان گفت: «در حادثه بهسود ۴۲ تن از افراد ملکی، کشته، زخمی و حتی زیر تانک شده‌اند.»

وی درعین‌حال از رئیس مجلس خواست تا هیئتی بی‌طرف، متشکل از نمایندگان مردم را برای بررسی واقعه بهسود مشخص کند.