وزیر سابق روحانی: شبکه فساد ایران «فراملی» است

ویژه‌خواری یقه‌طلایی‌ها و تاریک‌خانه، ویترین یک دهه گذشته سه قوه در جمهوری اسلامی بوده

عباس آخوندی تأکید کرده است که شبکه فسادی که اکنون بین‌المللی شده، در دولت احمدی‌نژاد اوج گرفت- عکس از اعتماد آنلاین

عباس آخوندی در گفت‌وگویی تازه مطالبی را بیان کرد که می‌تواند سرآغاز حاشیه‌هایی جدید در آستانه یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های سیاسی، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری؛ در ایران باشد. او گفت «کشور درگیر فساد تودرتو و عمیق است» و توضیح داد: «در ایران تقریباً پنج دولت داریم و وقتی کشوری پنج دولت داشته باشد کارآمدی و کارایی در آن بی‌معنی است. آیا مجلس الان به وظیفه قانون‌گذاری‌اش عمل می‌کند؟ یا کاملاً به‌عنوان دولت رقیب عمل می‌کند؟»

دولت ایران توان اجتماعی کردن مسائل را ندارد

این استاد دانشگاه در گفت‌وگویی تفصیلی با اشاره به مشکلات حکمرانی دولت و سازوکارهای آن در ایران گفت حسن روحانی در چالش‌ها نمی‌تواند مسائل را با مردم در میان بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در خصوص حل‌وفصل امنیتی امور در ایران به‌خصوص در حوزه بین‌الملل را عدم توانایی در اجماع و اجتماعی کردن این مسائل دانست و چالش اصلی دولت ایران در خصوص برجام و FATF را نیز همین موضوع می‌داند.

آخوندی به‌ صورت ضمنی گفت مهم‌ترین مشکل دولت‌های موسوی، هاشمی، خاتمی و بعد از آن نداشتن یک نظریه منسجم مقابل منتقدان برای اقناع جامعه است و به همین دلیل برابر سودجویان ناچار عقب می‌کشد.

او در خصوص وجود شبکه فساد و نقش آن در سیاست ایران می‌گوید این شبکه «همه‌جا در پی منافع خوشان هستند» و «اگر برجام ایجاد می‌شود، بلافاصله با آن مخالفت می‌شود و مسیر الحاق به FATF هم کور می‌شود».

وجود شبکه فساد فراملی در کشور

وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به غیررسمی شدن اقتصاد ایران در پی تحریم‌ها، وجود «شبکه فساد فراملی» و چندلایه را افشا کرد و توضیح داد: «در نتیجه این فرایند یک شبکه فساد فراملی تشکیل شده که منافع آن‌ها ادامه این وضع ایران است. برآوردهای من نشان می‌دهد بازار غیررسمی که حول تجارت خارجی ایران وجود دارد، سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده است و هیچ نشانی هم وجود ندارد که دارد تمام می‌شود. این کار فقط در یک صورت قابل‌حل است آن هم این که آگاهی اجتماعی نسبت به شبکه فسادی که ۱۰-۱۵ سال است ایجاد شده وجود داشته باشد.»

عباس آخوندی تأکید کرده است این شبکه فساد که اکنون بین‌المللی شده، در دولت احمدی‌نژاد اوج گرفت و مبلغی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سهام را به طور عمده بین نهادهای نظامی توزیع کرد.

مرد نیم‌خیز بر صندلی سیاست

این عضو سابق کابینه حسن روحانی که از نیمه بیست‌سالگی فعالیت‌های اجرایی و سیاسی را در کشور آغاز کرده است، شهره به ‌صراحت کلام و چالش با رقبای سیاسی است و اتهاماتی که طی این سال‌ها به او وارد شده هم به همین اندازه صریح و جدی هستند. سه بار استیضاح و گرفتن رأی اعتماد از مجلس، چهار بار استعفا نشان‌دهنده کارنامه سیاسی پر فراز و نشیب اوست. او را «مرد نیم‌خیز بر صندلی سیاست» ایران دانسته‌اند.

طی یک دهه گذشته مسئله مبارزه با فساد سیاسی که از آن با عنوان ویژه‌خواری یقه‌طلایی‌ها و تاریک‌خانه هم یاد شده است، همواره در ویترین شعار همه قوا از مجری، مقننه تا قضاییه بوده است اما همواره این مبارزه چه در قالب تحقیق و تفحص، یا بخشنامه‌های دولتی و دادگاه‌های علنی و غیرعلنی نیمه‌کاره مانده و فراموش شده است.