فراخوان اعتصاب عمومی در میانمار، تهدید به «اقدام» علیه معترضان

در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی میانمار پخش شد، تظاهرات‌کنندگان برای نخستین‌بار مورد تهدید قرار گرفتند

پلیس میانمار روز دوشنبه در نایپیداو، پایتخت میانمار، از خودروهای آب‌پاش برای متفرق کردن جمعیت شرکت‌کننده در تظاهرات استفاده کرد- STR / AFP

یک هفته پس از کودتای نظامی در میانمار و حبس خانگی آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم و دیگر مقام‌های ارشد آن حزب، هم‌زمان با سومین روز تظاهرات گسترده در تعدادی از شهرها، معترضان خواستار اعتصاب عمومی شدند و مقام‌‌ها هشدار دادند علیه معترضانی که قانون‌شکنی کنند، «اقدام» خواهند کرد.

روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه هزاران نفر از معترضان به کودتای هفته گذشته در میانمار، برای سومین روز پیایی در شهرهای سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند.

بنابر گزارش‌ها، پلیس میانمار روز دوشنبه در شهر نایپیداو، پایتخت میانمار، از خودروهای آب‌پاش برای متفرق کردن جمعیت شرکت‌کننده در تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده کرد.

نظامیان حاکم پس از کودتا، هنوز برای فرونشاندن اعتراض‌ها به روش‌های سرکوب مرگبار دست نزده‌اند، هرچند که سابقه‌ای طولانی در این کار دارند و در زمان ناآرامی‌های قبلی، از آن استفاده کرده‌اند.

اما در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در تلویزیون دولتی میانمار، ام‌آر تی‌وی، خوانده شد، با اشاره به گروه‌هایی «به بهانه دموکراسی و حقوق بشر» قانون را نقض کرده‌اند، شرکت‌کنندگان در تظاهرات برای نخستین‌بار، مورد تهدید قرار گرفتند که درصورت ادامه به تظاهرات، علیه آن‌ها «اقدام» خواهد شد.  در این بیانیه آمده است: «باید در گام‌هایی مؤثر، اقدام‌هایی براساس قانون علیه تخلفات مخل، بازدارنده و مخرب ثبات کشور، امنیت عمومی و حاکمیت قانون، انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های بین‌المللی، انتشار این بیانیه تهدیدآمیز در تلویزیون دولتی میانمار را نخستین هشدار جدی مقام‌های فعلی حاکم بر این کشور از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری در روز شنبه ارزیابی کرده‌اند.

ازسوی دیگر، معترضان نیز فراخوان‌ برای پیوستن به اعتراض‌ها و حمایت از اعتصاب‌ها و کارزار نافرمانی مدنی در سراسر کشور را شدت بخشیده‌اند.

در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار که پایتخت اقتصادی آن نیز محسوب می‌شود، پرستارها، معلمان، کارمندان دولت و راهبان روز دوشنبه به تظاهرات پیوستند. آن‌ها پلاکاردهایی با شعارهای «نه به دیکتاتوری»، «ما دموکراسی می‌خواهیم» و «رهبرانمان را آزاد کنید، به رأی‌هایمان احترام بگذارید، کودتای نظامی را نپذیرید» در دست داشتند و پرچم‌های چند رنگ بوداییان را در کنار بنرهای قرمز رنگ بالای سر برده بودند. قرمز، رنگ مشخصه «اتحادیه ملی برای دموکراسی»، حزب آنگ سان سوچی است. 

روز یکشنبه نیز جمعیت‌های بزرگی از معترضان به کودتای نظامی در چند شهر میانمار به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات بدون هیچ خشونتی به پایان رسید.

دسترسی به اینترنت که از روز شنبه در میانمار مسدود شده بود، بعدازظهر روز یکشنبه بار دیگر برقرار شد و درپی آن، معترضان توانستند تصاویر و ویدئوهای تظاهرات در شهرهای مختلف را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.