مهندس سابق تسلا: خودروی من بهتر از مدل اس ایلان ماسک است

فکر تولید «خودروی گران‌قیمت برای افراد ثروتمند» خطاست

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا- STR / AFP

پیتر راولینسون، مدیر اجرایی لوسید و مهندس سابق تسلا ادعا کرد که «لوسیدایر»، همان طور که مدل اس تسلا یک جهش بزرگ در بازار خودروهای الکتریکی ایجاد کرد، یک نوآوری و پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.  

این مدیر اجرایی در گفت‌وگو با فوربس می‌گوید: «با مدل اس هیچکس من را قبول نداشت و باور نکرد، ضدیت و دشمنی با این خودرو شوکه‌کننده بود. من درست نظیر همان مخالفت‌ها را این بار با مدل لوسیدایر تجربه کردم. این یکی را هم هیچ کس باور نمی‌کند.» 

مدل جدید لوسیدایر که نسخه «دریم» نامیده می‌شود ادعا می‌کند که با هر شارژ، مسافت ۵۱۷ مایلی را طی می‌کند و با سرعت بیشتر شارژ می‌شود و می‌تواند ظرف مدت حدودا دو ثانیه از شروع به ۶۰ مایل بر ساعت برسد. چنین چیزی در زمان نوشتن این گزارش ظاهرا در نوع خود بهترین و بدون رقیب است اما تسلا در رقابتی تنگاتنگ با آن است. براساس گفته‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در ماه ژانویه، مدل جدید اس تسلا در کمتر از دو ثانیه به همین سرعت می‌رسد و با هر دور شارژ، مسافت ۵۲۰ مایلی را طی می‌کند. 

راولینسون همچنین ادعا کرد که فناوری نیرومحرکه لوسیدایر، بیشترین بهره‌وری را دارد و این که این خودرو از بیشترین میزان انتقال قدرت الکتریکی برخوردار است. براساس گزارش‌ها این خودرو با ۴.۷ کیلووات-ساعت باتری، ظاهرا مدل اس و مدل ۳ تسلا را پشت سر می‌گذارد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راولینسون می‌گوید: «اگر دونده مسابقه دو سرعت باشید، بهترین زمان شما در صد متر چقدر است؟ این معیار شماست. یوسین بولت! یعنی ۹.۶۹! (یوسین بولت دونده جامائیکایی و رکورددار دو سرعت است) شما می‌توانید تقریبا همان را با یک خودروی الکتریکی انجام دهید و این سازمان حفاظت از محیط زیست (EPA) شماست.»  

هم راولینسون و هم ایلان ماسک، هر دو بازار متوسط را هدف گرفته‌اند. راولینسون امیدوار است که تا اواسط دهه جاری، صدها هزار خودروی برقی متوسط ۴۰ هزار دلاری و در بازار تولید انبوه از طریق خودروسازان دیگر خودروهای ۲۵ هزار دلاری بفروشد.  

او می‌گوید که این که «خودروی گران‌قیمت برای افراد ثروتمند» تولید شود اشتباه است. او در گفت‌وگو با فوربس می‌گوید قصد دارد سالانه یک میلیون خودرو تولید کند و او می‌خواسته که شرکت «اثر جدی و عمیقی» به جا بگذارد. به همین منظور، خودروی الکتریکی کراس‌اوور جدید که ظاهرا «گراویتی» نام دارد برای رقابت با مدل ۳ تسلا در سال ۲۰۲۳ وارد بازار خواهد شد. راولینسون می‌گوید او و ماسک «زمانی که من آن جا بودم خیلی سریع با هم دوست شدیم و ارتباط برقرار کردیم نه آخر کاری». او می‌گوید: «ما هردو تمام فکر و ذکرمان این بود که چگونه با فناوری و مهندسی می‌توان این کار دشوار را انجام داد و خب البته چنین چیزی نمی‌تواند کافی باشد.» 

راولینسون و آقای ماسک همچنین رویکردهای متفاوتی برای عرضه خودروهای خود در بازار دارند. راولینسون می‌گوید که نمی‌خواهد همان روش و فکری را داشته باشد که آقای ماسک دارد. او می‌گوید: «من سلطه‌گر نیستم و مطلق‌گرا هم نیستم. لوسید حاصل یک تلاش تیمی است.

این تفاوت بزرگی است. نکته دیگر این که من از کسی که لوسید را می‌خرد انتظار ندارم اسم من را بداند. من از آن‌ها انتظار ندارم که بدانند پیتر راولینسون چه کسی است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی