تصویب خرید ۹ میلیارد دلاری نیروی هوایی اسرائیل از آمریکا

بیشتر بودجه این معامله از محل کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل تأمین می‌شود

خرید ۹میلیارد دلاری اسرائیل از آمریکا شامل جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۶، هلیکوپترهای شینوک و هواپیما‌های سوخت‌رسان است- Emmanuel DUNAND / AFP

پس از سه‌سال تأخیر، دولت اسرائیل طرح خرید ۹میلیارد دلاری سلاح و هواپیماهای جنگنده از آمریکا را تصویب کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، کمیته‌ای از وزیران دولت آن کشور پس از یک جلسه هفت‌ساعته باحضور بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در ساعات پایانی یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه، با یک معامله عمده اسلحه با ایالات متحده آمریکا برای تأمین هواپیما و مهمات نیروی هوایی ارتش اسرائیل موافقت کرد.

این معامله ۹میلیارد دلاری شامل خرید جت‌های جنگنده اف-۳۵ و اف-۱۶، هلیکوپترهای شینوک، هواپیما‌های سوخت‌رسان و مقادیری بمب و مهمات پیشرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر بودجه معامله از محل کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل تأمین می‌شود، اما دریافت وام‌هایی از بانک‌های آمریکایی نیز برای انجام این معامله ضروری خواهد بود که پرداخت بهره آن‌ها برای دولت اسرائیل حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.  

وزارت دارایی اسرائیل با استناد به نگرانی‌های مربوط به بودجه کشور و مشکلات بازپرداخت وام و بهره آن، با این طرح مخالفت کرده بود. 

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، واشنگتن به دولت آن کشور مهلتی دوهفته‌ای برای تصویب معامله داده و اعلام کرده بود که در غیر این صورت، اسرائیل اولویت را در خطوط تولید اسلحه‌سازی آمریکا از دست خواهد داد و ممکن است معامله دوسال دیگر عقب بیفتد.

ایالات متحده آمریکا که بزرگ‌ترین حامی نظامی اسرائیل است، در سال ۲۰۱۸اعلام کرده بود که طی ۱۰ سال، به تل‌آویو ۳۸میلیارد دلار کمک نظامی خواهد کرد.