ده‌ها هزار نفر علیه کودتا در میانمار به خیابان آمدند

این بزرگترین تظاهرات از زمان انقلاب زعفرانی سال ۲۰۰۷ در میانمار است

معترضان در خیابان‌های یانگون، بزرگترین شهر میانمار، راهپیمایی کردند و عکس خانم سو چی را در دست داشتند -  Lillian SUWANRUMPHA / AFP

ده‌ها هزار نفر در میانمار، در اعتراض به کودتای نظامی، که از روز دوشنبه منجر به حبس خانگی آنگ سان سو چی رهبر منتخب شده است، به خیابان‌ها آمدند.

می‌توان گفت این بزرگترین تظاهرات در بیش از یک دهه گذشته است. معترضان خواستار آزادی خانم سو چی و همچنین رهبران ارشد حزب ملی برای  دموکراسی (ان‌ال‌دی) شدند که در حصر خانگی به سر می‌برند.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز یکشنبه جمعیت بزرگی در اعتراض به کودتای ارتش در خیابان‌های یانگون، بزرگترین شهر میانمار، راهپیمایی کردند.

بر اساس گزارش‌ها، تظاهرات‌کنندگان شعارهایی چون «زنده باد مادر سو» و «مرگ بر دیکتاتوری نظامی» سر دادند. در فیلم‌ها و تصاویر اعتراضات سلام مخصوص با علامت سه انگشتی به نشان مخالفت با کودتای نظامی دیده می‌شود. بسیاری از معترضان هم عکس خانم سو چی را در دست دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهراً این بزرگترین تظاهرات از زمان انقلاب زعفرانی سال ۲۰۰۷ در میانمار است، که به اصلاحات دموکراتیک منجر شد.

روز یکشنبه، دومین روز اعتراضات بزرگ، تظاهرات‌کنندگان از بازگشت خدمات اینترنتی که روز قبل مسدود شده بود خوشحال شدند اما به نظر می‌رسید که نگران قطعی مجدد آن هستند.

ارتش این کشور خانم سو چی و حزبش را به امتناع از رسیدگی به شکایات مبنی بر تقلب در انتخابات ماه نوامبر متهم کرده است.

هرچند کمیسیون انتخابات این کشور ادعا کرده که هیچ مدرکی برای حمایت از چنین ادعاهایی پیدا نکرده است.

مشارکت گسترده مردم در اعتراضات حاکی از امتناع از پذیرش بازگشت حکومت نظامی در سراسر کشور است. پیش از انحلال حکومت نظامی در سال ۲۰۱۱، ارتش بیش از پنج دهه بر این کشور حکومت کرد.

خانم سو چی با پیروزی بزرگ در انتخابات سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید، اما پیروزی او به نفوذ سیاسی ارتش پایان نداد.

چند روز پیش از کودتا، ارتش اعلام کرده بود که چنین اقدامی نخواهد کرد. اما روز دوشنبه، پیش از بازداشت خانم سو چی و سایر رهبران حزبش، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان