سناتور جمهوری‌خواه:‌ «ترامپ به مردم آمریکا دروغ گفت»

«ما حزب "کیو انان" یا یهودستیزی یا برتری‌جویی سفیدپوستان یا نظریه توطئه نیستیم»

لیز چینی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت وایومینگ- Tasos Katopodis/Getty Images/AFP

لیز چینی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت وایومینگ، روز یکشنبه از تصمیم خود به استیضاح دونالد ترامپ دفاع کرد. او به شبکه خبری فاکس گفت که پس از حمایت آقای ترامپ از یورش هوادارانش به کنگره در ششم ژانویه، حزب جمهوری‌خواه دیگر نباید او را بپذیرد.

خانم چینی، سومین جمهوری‌خواه ارشد مجلس نمایندگان، گفت: «ما حزب لینکلن هستیم. ما حزب "کیو انان" یا یهود‌ستیزی یا انکار هولوکاست یا برتری‌جویی نژاد سفید یا نظریه توطئه نیستیم. سرشت ما این نیست.»

دو روز پیش از آغاز استیضاح آقای ترامپ در سنا، خانم چینی گفت: «ما به اصول و ارزش‌های محافظه‌کارانه باور داریم و به قانون اساسی اعتقاد داریم.»

حزب جمهوری‌خواه ایالت وایومینگ با ۵۶ رای موافق و هشت رای مخالف، خانم چینی را بابت پیوستن او و ۹ نماینده جمهوری‌خواه دیگر به دموکرات‌ها برای استیضاح آقای ترامپ، توبیخ کرد. در پی یورش هواداران آقای ترامپ به کنگره در حالی که نمایندگان مشغول تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات بودند، او اکنون با اتهام «تحریک به شورش» مواجه است.

در قطعنامه توبیخی حزب جمهوری‌خواه وایومینگ آمده است که از کمک مالی به خانم چینی در آینده خودداری خواهد کرد، و از او خواست که کمک‌هایی را که این حزب در انتخابات قبلی به او پرداخته است، باز پس دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که کوین مک‌کارتی، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در هفته‌های اخیر در تلاش برای ترمیم روابطش با آقای ترامپ بوده است، خانم چینی در مصاحبه روز یکشنبه خود با کریس والاس، مجری شبکه فاکس، گفت که از مخالفت با رئیس جمهوری پیشین دست برنخواهد داشت.

روز یکشنبه، خانم چینی علنا توییت آقای ترامپ در طرد معاونش مایک پنس در طول شورش کنگره را به عنوان احتمال «تلاشی فکر شده برای تحریک خشونت» زیر سوال قرار داد، و نظر داد که آقای ترامپ ممکن است سزاوار مجازات کیفری باشد.

او گفت: «سوال‌های زیادی را باید جواب داد، و تحقیقات کیفری زیادی همه جوانب حادثه را بررسی خواهد کرد.»

در یک ماه گذشته خانم چینی با نمایندگان دموکرات هم‌صدا شده و گفته است که تحریک دائمی مردم از سوی آقای ترامپ با نظریه‌های توطئه در باره «سرقت» نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر مستقیمی در خشونت مرگبار ششم ژانویه در کنگره داشته است.

او گفت: «به مردم آمریکا دروغ گفتند.»

و افزود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که جمهوری‌خواهان، حزب حقیقت باقی می‌مانند، و ما در باره آنچه واقعا در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد صادقیم، تا بتوانیم بختی برای پیروزی در ۲۰۲۲ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ داشته باشیم.»

جلسات استیضاح سنا از سه‌شنبه شروع می‌شود. این دومین بار است که آقای ترامپ استیضاح می‌شود. هیچ رئیس جمهوری دیگری در آمریکا تا کنون دو بار استیضاح نشده است.

وکلای آقای ترامپ و سناتورهای جمهوری‌خواه اکثرا به این استدلال متوسل شده‌اند که آیا طبق قانون اساسی می‌توان یک رئیس جمهوری را پس از پایان دوره خدمتش استیضاح کرد یا نه. آنها به محتوای کیفرخواست اعتنایی نکرده‌اند.

خانم چینی نگفت که اگر عضو سنا بود، در جلسه استیضاح چه رایی می‌داد.

کمی بعد در برنامه آقای والاس، کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت، گفت که به نظر او رای به محکومیت آقای ترامپ از سوی سناتورهای هر دو حزب خواهد بود.

در شرایطی که کرسی‌های سنا پنجاه-پنجاه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است، برای آن که استیضاح آقای ترامپ رای بیاورد، باید ۱۷ نماینده جمهوری‌خواه هم او را محکوم کنند.

© The Independent