سفر قالیباف به مسکو: «پیام مهم» یا مانور تبلیغاتی؟

دیدار قالیباف از مسکو به دعوت دومای روسیه است، نه ولادیمیر پوتین

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی- ایرنا

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه پیش از سفر به روسیه گفت که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «همواره بر روابط راهبردی با کشور روسیه تأکید داشته» و افزود: «این تأکیدات مستمر، موجب شد اولین سفر خارجی من در جایگاه ریاست مجلس با دعوت رسمی، به روسیه باشد، لذا یکی از برجستگی‌های سفر این است که حامل پیام مهمی برای دولت روسیه در خصوص مسائل راهبردی هستم.»

با این همه، آقای قالیباف در همین نشست خبری گفت که سفر او به روسیه نه به دعوت ولادیمیر پوتین، بلکه به دعوت رئیس دومای روسیه انجام می‌شود. «ملاقات با روسای دو مجلس دوما و سنای روسیه و مقامات عالی‌رتبه دولتی از دیگر برنامه‌های این سفر است.» به گزارش روزنامه شرق، به نظر می‌رسد هدف از این سفر نه «رساندن پیامی مهم» به رئیس جمهوری روسیه، بلکه تلاش قالیباف برای آزمودن بخت خود در عرصه دیپلماسی و به حاشیه راندن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه باشد.

آقای ظریف روز هفتم بهمن به روسیه سفر کرده و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد، ولی گزارشی از دیدار او با پوتین منتشر نشد.

گفته‌‌های دو نماینده مجلس ایران هم حاکی از این است که سفر آقای قالیباف جزئی از برنامه تشریفاتی سالانه بین‌المجالس است و «نامه مهم» رهبر جمهوری اسلامی برای افزودن رنگ و لعاب تبلیغاتی به خبر سفر قالیباف افزوده شده. خود آقای قالیباف روز یکشنبه گفت حامل پیام مهمی «برای دولت روسیه» است، نه شخص آقای پوتین.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد‌حسین فرهنگی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، روز شنبه درباره جزئیات آنچه نامه خامنه‌ای به پوتین خوانده شده، گفت: «بنده از جزئیات نامه اطلاعی ندارم، اما همواره دیپلماسی پارلمانی داشته‌ایم که بخشی از آن از سوی رئیس و سخنگوی کل مجلس انجام می‌شود و این سفر به روسیه نیز در راستای همین مورد خواهد بود. دعوت از رئیس مجلس از مدت‌ها پیش از سوی رئیس مجلس دومای روسیه صورت گرفته؛ چرا‌که ما با این کشور مواضع مشترکی داریم و روسیه از حامیان ایران در مسائل بین‌المللی است. بعد هم گفته که سفر رئیس مجلس به دیگر کشورها تابع دعوت طرفین بوده است.»

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس هم به ایسنا گفت که دومای روسیه در تابستان سال جاری رسما از محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس، برای سفر به این کشور دعوت کرده بود و او هم قبول کرده که با انجام آزمایش تست کرونا دو بار، یکی در فرودگاه ایران و دیگری در مسکو، به دیدار پوتین برود!محمدباقر قالیباف هفته اول آبان سال جاری به بیماری کرونا مبتلا شده بود. گویا قرار بود سفرش به مسکو اواخر آذر انجام شود، ولی به علت «قطعی‌‌نشدن زمان ملاقات با پوتین»، سفر لغو شده بود. مقام‌های دولت روسیه با توجه به «احتیاط‌های» پوتین «در حفظ سلامتی‌اش»، گفته بودند فردی که قصد دیدار با پوتین را دارد، باید ۱۵ روز در قرنطینه بماند و برای حل این مشکل پیشنهاد شده قالیباف در تهران و فرودگاه روسیه تست کرونا بدهد و این پیشنهاد از سوی روسیه پذیرفته شده است.

اما روز شنبه توانگر گفت که آقای قالیباف، پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته، بنابر این پوتین برای دریافت پیام خامنه‌ای، نماینده ویژه معرفی کرده است. او گفت: «خبری که بنده در‌خصوص نهایی‌شدن دیدار دکتر قالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع‌رسانی کردم، دقیق و تأیید ‌شده نبود.البته دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در دستور کار و در‌حال برنامه‌ریزی بوده است‌ اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل‌های ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است».