اعلان جنگ دولت افغانستان به گروه طالبان 

دولت افغانستان بر این باور است که طالبان هیچ علاقه‌ای به صلح ندارند

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان علیه طالبان اعلان جنگ کرد - WAKIL KOHSAR / AFP

محافل سیاسی، نشست خبری روز شنبه مقام‌های امنیتی افغانستان را «اعلان جنگ دولت افغانستان علیه طالبان» تعبیر کرده‌اند. روز شنبه، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان، مسعود انداربی وزیر امور داخله (وزیر کشور)، شمیم کتوازی، رئیس اداره ارگان‌های محلی افغانستان و دو معاون وزارت داخله و دفاع این کشور، در یک نشست خبری مشترک گفتند که دولت افغانستان، برای جنگ آماده شده است.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان، در این نشست خبری گفت که افغانستان همچنان به باور تامین صلح در این کشور تعهد دارد؛ به همین دلیل علی‌رغم اینکه طالبان مذاکرات را ترک کرده‌اند، اما نمایندگان دولت افغانستان همچنان در دوحه حضور دارند.

آقای محب گفت که طالبان هیچ توجهی به روند صلح ندارند و اصلا صلح را به‌عنوان تنها راه‌حل افغانستان نمی‌دانند. آنان می‌خواهند تا قدرت را به صورت کامل به دست آوردند و این نظام را از هم بپاشند.

او بر توان مقابله نیروهای امنیتی افغانستان در برابر تمام تحرکات طالبان تاکید کرد و گفت: طالبان به دلیل وابستگی به سیاست‌های کشورهای خارجی، از خود هیچ اراده‌ای ندارند و می‌خواهند افغانستان را ویران کنند؛ به همین دلیل نیروهای امنیتی برای جنگ علیه طالبان آماده شده‌اند.

مسعود اندرابی، وزیرداخله افغانستان نیز در این نشست خبری گفت که طالبان توان ساقط کردن هیچ یک از شهرهای افغانستان را ندارند.

وی اظهار داشت: این گروه در جنگ قندهار کمبود نیرو داشت و مجبور شد از استان‌های دیگر نیرو بخواهد که آنان نیز به شدت سرکوب شدند و تلفات زیادی در جنگ قندهار به طالبان وارد آمد. به باور مقام‌های امنیتی افغانستان، طالبان دچار اشتباه محاسباتی شدند و فکر کردند با شدت بخشیدن به جنگ در افغانستان، می‌توانند بخش‌هایی از افغانستان را تصرف کنند و روی مذاکرات صلح تاثیر بگذارند؛ اما این مسئله رخ نداد و حالا طالبان به دلیل همین اشتباه محاسباتی، هیچ طرح جدیدی برای آینده ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مقام‌های امنیتی افغان از آمادگی برای نبرد در فصل جدید جنگ، که به صورت معمول در آغاز بهار است خبر داده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد فشار کشورهای منطقه و دولت‌های بانفوذ بر روند صلح افغانستان هم بیشتر شده است. ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع جدید امریکا، به تازگی در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، گفته است که دولت این کشور از یک صلح پایدار و آتش‌بس دایمی حمایت می‌کند. این اظهارنظر به معنی آن است که طالبان باید به هر صورت ممکن با دولت افغانستان آتش‌بس کنند؛ چیزی که طالبان به هر نحو ممکن از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های رسیده، کشورهای منطقه در دیدار با مقام‌های طالبان گفته‌اند که این گروه مجبور است «از طریق مذاکره» به نتیجه‌ای دلخواه در روند صلح برسد. آنان قاطعانه گفته‌اند که دولت‌های منطقه به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند تا بار دیگر نظام امارتی را در افغانستان بپذیرند. این مسئله به معنای آن است که طالبان جز آتش‌بس و به نتیجه رسیدن در مذاکرات صلح، نمی‌تواند گزینه دیگری را در روند صلح افغانستان وارد کند. تلاش طالبان حتی در سفر به کشورهای منطقه، این است تا آنان را متقاعد کند که یک نظام امارتی متعادل به رهبری طالبان را برای افغانستان بپذیرند؛ تحولی که حتی برای کشوری چون ایران، که از متحدان نزدیک طالبان است، قابل ‌قبول نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد جز پاکستان، طالبان کشور دیگری را برای حمایت از تداوم جنگ در افغانستان با خود به همراه ندارد؛ مگر این که امریکا در سیاست خود مبنی بر پایان حضور در افغانستان، تجدیدنظر کند.

با تمام این حرف‌ها و علی‌رغم تمام هشدارها و واکنش‌های جامعه جهانی در قبال روند صلح افغانستان، طالبان هم آماده جنگ با دولت افغانستان می‌شود. خبر می‌رسد که فرماندهان طالبان دوباره از اقامتگاه‌های زمستانی خود بیرون آمده‌اند و برای جنگ در گوشه و کنار افغانستان آماده می‌شوند. این جنگ احتمالا بسیار شدید خواهد بود زیرا دولت افغانستان نیز وضعیت خود را از حالت «دفاع فعال»، به «تهاجمی» تغییر داده است.

در چنین شرایطی همه منتظر بازبینی دولت امریکا در توافق صلحی‌اند که این دولت یک سال قبل با طالبان امضا کرد و حالا گفته می‌شود که طالبان از این توافق سود فراوانی برده‌اند؛ بی‌آنکه کوچک‌ترین تعهد خود در قبال این توافق را عملی کرده باشند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه