آیا بعد از واکسن زدن باز هم امکان ابتلا به کووید-۱۹ وجود دارد؟

واکسن به‌سرعت ایمنی ایجاد نمی‌‌کند و ۱۰ تا ۱۴ روز یا بیشتر زمان لازم است تا بدن شخص پادتن‌های لازم را بسازد

اثرگذاری هر دو واکسن فایزر-بیون‌تک و مدرنا پس از اولین تزریق، ۵۰درصد و پس از تزریق دوم، ۹۵ درصد است؛ بنابراین همچنان دست‌کم پنج درصد امکان ابتلا به بیماری وجود دارد- CARL DE SOUZA / AFP

متخصصان بهداشت هشدار داده‌اند که پس از دریافت یک یا دو دوز واکسن، همچنان امکان ابتلا به کووید-۱۹ وجود دارد؛ اما این موضوع، به معنی بی‌اثر بودن واکسن نیست.

در هفته‌های اخیر، عده‌ای از مردم به‌علاوه دست‌کم سه عضو کنگره آمریکا، شامل استیون لینچ و لوری تراهان، نمایندگان دموکرات ماساچوست، و آدریانو اسپیات، نماینده دموکرات نیویورک، گفته‌اند با وجود آن که یک یا دو دوز واکسن فایزر-بیون‌تک یا مدرنا دریافت کرده‌اند، جواب آزمایش‌ کرونای آنان مثبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که اثرگذاری هر دو واکسن پس از اولین تزریق، ۵۰ درصد و پس از تزریق دوم، ۹۵ درصد است ولی طبیعتا همچنان پنج درصد حاشیه خطا برای ابتلا به بیماری وجود دارد. این سازمان تاکید کرد که ایمنی به‌سرعت ایجاد نمی‌شود و ممکن است ۱۰ تا ۱۴ روز یا حتی بیشتر زمان لازم باشد تا بدن شخص پادتن‌های لازم را بسازد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد:«این یعنی ممکن است شخصی درست پیش یا پس از تزریق واکسن به ویروس عامل کووید-۱۹ آلوده و بیمار شود؛ دلیلش این است که واکسن وقت کافی برای ایجاد ایمنی نداشته است.»

این سازمان همچنین توضیح داد محققان هنوز مطمئن نیستند که واکسن زدن، که تا حدی زیادی  مانع از ابتلا به بیماری می‌شود، آیا از مثبت شدن جواب آزمایش و انتقال ویروس به دیگران نیز پیشگیری می‌کند یا خیر؛ به همین دلیل به افراد واکسن‌زده هشدار داده می‌شود تا همچنان ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

© The Independent

بیشتر از علوم