پیشی گرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت فسیلی برای تولید برق در اروپا

اروپا قصد دارد با برنامه‌ای میان‌مدت به مصرف سوخت‌های فسیلی پایان دهد

انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته منبع ۳۸ درصد از برق تولیدی در اروپا بودند - Amir MAKAR / AFP

برای نخستین‌بار در تاریخ، در سال ۲۰۲۰ اروپایی‌ها بیشتر برق خود را، به جای سوخت های فسیلی از طریق منابع تجدیدپذیر تولید کردند.

به گزارش «آگورا انرژی‌ونده» که مصرف انرژی در اروپا را از سال ۲۰۱۵ رصد می‌کند، انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته منبع ۳۸ درصد از برق تولیدی در این قاره بودند. براساس این گزارش، تنها منبع ۳۷ درصد از برق تولید شده اروپا، سوخت‌های فسیلی بوده است. این آمار نشان می‌دهد که استفاده از منابع دیگرانرژی، مانند انرژی بادی و خورشیدی در اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که استفاده از هر دو منبع از سال ۲۰۱۵ تقریباً دو برابر شده‌ است و از سال گذشته انرژی لازم برای یک‌پنجم کل تولید برق در کشورهای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر در سال گذشته استفاده از زغال‌سنگ ۲۰ درصد کاهش یافته است و تنها ۱۳ درصد از برق تولید شده در اروپا با استفاده از این منبع تولید می‌شود.

دیو جونز، تحلیلگر ارشد مسائل مرتبط با انرژی و نویسنده اصلی گزارش، در این باره نوشت رشد سریع در استفاده از باد و خورشید ، مصرف زغال سنگ را کاهش داده است، اما این فقط آغاز کار است. اروپا برای اطمینان از اتمام تدریجی مصرف زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ ، باید به فکر افزایش تولید برق از باد و خورشید و نیز تولید تدریجی گاز، برای جایگزینی برق نیروگاههای هسته ای باشد که قرار است از چرخه تولید حذف شوند. از سوی دیگر، تقاضا برای استفاده از اتومبیل‌های برقی هم در حال رشد است.

سی‌ان‌ان به نقل از این گزارش می‌نویسد قرنطینه‌ها در سال گذشته باعث کاهش تقاضای مصرف برق در جهان شد. براین‌اساس، مصرف برق اروپا در سال گذشته ۴ درصد کاهش یافت. اما آنچه مسلم است کووید -۱۹ تأثیری بر انرژی‌های تجدیدپذیر نداشته است.

در ادامه گزارش آمده است که از سال ۲۰۱۵، تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید برق در اروپا در حدود ۲۹ درصد کاهش یافته است. این یک موفقیت برای اروپا محسوب می‌شود که قرار بود سطح گازهای گلخانه‌ای را از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۵ درصد کاهش دهد.

در ایالات متحده نیز برای اولین بار از سال ۱۸۸۵ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت فسیلی پیشی گرفت.

پاتریک گریچن، مدیر «آگورا انرژی‌ونده» ، در بیانیه‌ای گفت: «بهبود اقتصادی پس از  پایان همه گیری کرونا، نباید باعث کندی اقدامات بهبود شرایط زیست محیطی شود؛ بنابراین ما برای اطمینان از پیشرفت مداوم به سیاست اقلیمی قوی - مانند معامله سبز - نیاز داریم.»

بیشتر از تکنولوژی