تونس هم از روسیه واکسن می‌گیرد هم از آمریکا و بریتانیا

روند واکسیناسیون در تونس از هفته آینده آغاز می‌شود 

الجزایر و مراکش، دو کشور همسایه تونس، هم‌اکنون روند واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند- FETHI BELAID / AFP

مقامات تونس واکسن اسپوتنیک روسیه را تایید کرده‌اند تا علاوه بر دو واکسن فایزر و آسترازنکا-آکسفورد که پیش از این تایید شده بودند، این واکسن نیز به زرادخانه این کشور برای مبارزه با ویروس کرونا اضافه شود.

روز گذشته (جمعه)، یکی از مقامات بهداشتی تونس گفت که واکسن اسپوتنیک تایید شده است، اما آن کشور هنوز آن‌را سفارش نداده است. 

الجزایر و مراکش، دو کشور همسایه تونس، هم‌اکنون روند واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند و در تونس نیز این روند احتمالا از هفته آینده آغاز می‌شود. در این کشور کوچک، بیش از هفت هزار نفر بر اثر ویروس کرونا جان سپرده‌اند که با توجه به جمعیت یازده میلیونی آن، معادل حدود ۸۰۰ نفر از هر یک میلیون نفر است. میزان نسبی مرگ و میر در الجزایر و مراکش به طرز قابل توجهی پایین‌تر بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود که تونس هفته آینده ۹۳ هزار دوز فایزر-بیون‌تک را دریافت کند که اولین دریافتی آن کشور خواهد بود. به گفته هاشمی الوزیر، مدیر انستیتو پاستور در شهر تونس، پایتخت کشور، سپس نوبت دریافت ۶۰۰ هزار دوز واکسن ارزان‌تر آسترازنکا-آکسفورد است. موسسه مذکور که بخشی از شبکه جهانی پاستور است، مدیریت واکسیناسیون در تونس را بر عهده خواهد داشت.

تونس واکسن‌های خود را از طریق هماهنگی با شبکه جهانی «کوواکس» دریافت می‌کند که میزان خاصی برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای قاره آفریقا در نظر گرفته است. آقای الوزیر گفت، امیدوار است که تونس در چند ماه آینده از طریق این شبکه ۷ میلیون دوز واکسن دریافت کند. همین چند روزپیش نیز  تونس قراردادی با فایزر-بیو‌ن‌تک امضا کرد که دریافت دو میلیون دوز دیگر را نیز تضمین می‌کند. 

تونس و کرانه غربی و نوار غزه از جمله اولین مناطقی هستند که از کوواکس واکسن دریافت می‌کنند. انتظار می‌رود فلسطینی‌ها از هفته آینده ۳۷ هزار دوز واکسنِ فایزر-بیو‌ن‌تک را از طریق «کوواکس» دریافت کنند. این شبکه با همکاری کشورهای جهان و هماهنگی سازمان جهانی بهداشت برپا شده است. 

الجزایر سال گذشته قراردادی برای دریافت واکسن اسپوتنیک امضا کرد که از اولین‌ها در منطقه شمال آفریقا بود. مراکش نیز جزو اولین کشورهایی بود که با شرکت چینی «سینوفارم» قرارداد دریافت واکسن امضا کرد. 

تونس امیدوار است که تا فرا رسیدن فصل تابستان حداقل نیمی از جمعیت یازده میلیونی خود را واکسینه کرده باشد. به تخمین آقای الوزیر، کل برنامه واکسیناسیون حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج برمی‌دارد. 

وزیر بهداشت تونس با سفیر بریتانیا نیز دیدار داشتهاست  تا احتمال تولید واکسن در تونس بررسی شود، اما هنوز توافقی در این زمینه به دست نیامده است.

بیشتر از جهان