هشدار به هشت استان؛ روحانی از آغاز واکسیناسیون خبر داد

بحث خرید واکسن اکنون به موضوعی کاملا سیاسی در کشور تبدیل شده است و افکار عمومی با نگرانی سیاست‌های مسئولان را با اقدامات دیگر کشورها مقایسه می‌کند.

روزنامه کیهان به عنوان بلندگوی حکومت، از صدا و سیما خواست تا منتقدان عدم خرید واکسن را دعوت نکند - عکس از شبکه‌های اجتماعی

در پی فشار شدید افکار عمومی برای واردات واکسن، حسن روحانی اعلام کرد که اولین محموله واکسن وارد ایران شده و واکسیناسیون در هفته جاری آغاز می شود. این در حالی است که کشورهای همسایه ایران از هفته‌ها پیش، واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند. در مقابل، روزنامه کیهان از صدا و سیما خواست تا منتقدان خرید واکسن را دعوت نکند.

همزمان، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بدتر شدن وضعیت در هشت استان هشدار داده و گفته استک«خوشبختانه هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ رسیده و شهرهای آبی از ۳۰۶  به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است.»

او گفت:« به استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می‌دهیم و باید به دقت مراقب و مواظب باشیم.»

طی هفته‌های اخیر و پس از آغاز خرید و توزیع واکسن در کشورهای مختلف، مسئولان و رهبران جمهوری اسلامی با تعلل بسیار نسبت به خرید واکسن اقدام کردند و در نهایت این هفته ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی خریداری شده، وارد کشور می‌شود. این در حالی است که همچنان تاییدیه این واکسن از سوی سازمان جهانی بهداشت در هاله‌ای از ابهام است. با این حال خرید واکسن آن هم در حالی که رهبر جمهوری اسلامی واردات آن از انگلیس، آمریکا و فرانسه را ممنوع اعلام کرده بود، برای مردم ایجاد امیدواری کرده است.

هفته گذشته و پس از درگذشت دو تن از فوتبالیست‌های سابق تیم ملی بر اثر کرونا که هر دو هنوز در سنین بالا نبودند، بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. اعتراض شدیدالحن سحر زکریا، علی کریمی، علی دایی و ... که در همراهی با مردم نسبت به تعلل و بی تفاوتی حکومت برای خرید واکسن و احترام به جان مردم صورت گرفت، با واکنش بخش تندرو و وابسته به هسته سخت قدرت مواجه شد.

در همین راستا، روزنامه کیهان که بازتاب دهنده منویات رهبر جمهوری اسلامی محسوب می شود، امروز در مطلبی با عنوان «نمی فهمند یا مجبورند نفهمند؟!» نوشت :« در روزهای اخیر نیز پس از فوت تاسف‌برانگیز دو فوتبالیست سابق کشورمان بر اثر ابتلا به کرونا، دوباره فضای مجازی شاهد اظهار فضل سلبریتی‌هایی است که به بهانه فوت این دو ورزشکار آنچنان مطالبه خرید واکسن را سر می‌دهند که گویا تمام مردم دنیا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و تنها کشور ما از قافله عقب مانده است.»

این روزنامه که به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری اداره می شود با حمله به ورزشکاران و هنرمندانی که این روزها به شدت نسبت به عدم خرید واکسن و کندی واردات آن گلایه‌مند هستند، مدعی شد که این افراد تنها «موج‌سازی کاذب» می کنند.

کیهان نهایتا با شاهد آوردن از چند حساب کاربری منتسب به سپاه سایبری، کوشیده حرف خود را اثبات کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مسئله ای که کیهان آگاهانه از آن فرار می کند، دلیل اصلی نگرانی افکار عمومی است. به عبارت دیگر، آن کسانی که کیهان سلبریتی می‌خواند، تنها به بازتاب سخنان اکثریتی پرداخته‌اند که صدایشان از سوی حکومت شنیده نمی‌شود و دست‌کم در یک چیز با آنها اشتراک دارند؛ «حفظ جان».

مردم ایران در حالی که شاهد هستند در کشورهای همسایه مانند عربستان، ترکیه، امارات و... واکسیناسیون آغاز شده و قرار است این کشورها طی دو ماه آینده به سطح مطلوبی از مصونیت برسند، مسئولان جمهوری اسلامی با طرح تئوری توطئه و سیاسی کردن مسائل بهداشت عمومی وظیفه حاکمیتی خود را به درستی انجام نداده‌اند.

به عبارت دیگر، افکار عمومی با مقایسه عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی با همسایگان، آنها را مقصر اصلی این میزان مرگ و میر می‌داند و هیچ اعتمادی به آمارها و وعده‌های حکومت ندارد.

از سوی دیگر کیهان هیچ نقدی را به صداوسیمایی که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را عادی سازی کرده و حتی در استدیوهای خودش هم رعایت نمی‌کند، وارد نکرده است. همین امروز خبری منتشر شد که بر اساس آن یکی دیگر از عوامل سازنده برنامه‌ای که علی انصاریان و مهرداد میناوند در آن به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند، به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده است.

اما کیهان به دلیل آنکه صداوسیما به جریان فکری او نزدیک است و از قضا ریاست آن را هم رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند، قصد ندارد به انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این نهاد بپردازد. بلکه از صداوسیما می‌خواهد که از دعوت منتقدان عدم خرید واکسن، خودداری کند. اگرچه کیهان مشخص نکرد که آیا مسئولیت آن افرادی که باعث نادیده گرفته شدن خطر کرونا شدند هم با صدا وسیما است و این سازمان باید از ورود آنها نیز جلوگیری کند یا خیر؟

این روزنامه در نهایت، به مدت زمانی که مردم سایر کشورها باید برای واکسینه شدن در نوبت بمانند انتقاد کرده، اما از اینکه در ایران حتی زمان‌بندی و امیدی به انجام آن در آینده نزدیک وجود ندارد، سخنی نگفته است.