ارتباط مصرف گوشت با خطر بروز همه‌گیری‌های بسیار بزرگ‌تر از کووید-۱۹

سالانه میلیون‌ها مورد مرگ‌ومیر در جهان از بیماری‌هایی ناشی می‌شود که از حیوان به انسان سرایت می‌کند

مصرف گوشت به‌عنوان یک غذای لذیذ گه‌گاهی به‌جای غذای معمول هر روزه، از فشار بر محیط زیست و سرعت ایجاد و جهش ویروس‌های جانوران می‌کاهد- Pexels

دانشمندان هشدار می‌دهند که تقاضا برای گوشت ارزان‌قیمت در آینده موجب بروز همه‌گیری‌های جهانی دیگری خواهد شد که همه‌گیری کووید-۱۹ مقابل آن‌ها، مانند «یک تمرین» است.

به گفته کارشناسان دانشگاهی در آفریقای جنوبی، تولید گوشت زمینه کامل و مساعدی برای بروز این‌گونه بیماری‌ها ایجاد می‌کند. 

آن‌ها می‌گویند خطر در تماس انسان با حیوان و بی‌توجهی به درس‌هایی است که از گذشته گرفته شده است.

همه‌گیری کرونا که بسیاری از موارد اولیه ابتلا به آن به بازار کشتار و فروش حیوانات زنده مرتبط شده است، تنها ظرف یک سال حدود ۲.۲میلیون نفر را در سراسر جهان از میان برده است.

پیش‌تر، کارشناسان سازمان ملل متحد و اداره ایمنی مواد غذایی اروپا، صنایع پرورش صنعتی حیوانات را عامل بیشترین بیماری‌ها در انسان در ده سال گذشته دانسته بودند و در مورد خطر بروز همه‌گیری‌های جدید، هشدار داده بودند.

بیماری‌هایی که از حیوان به انسان جهش و سرایت می‌کند (Zoonotic diseases)، در طول پنجاه سال اخیر چهار برابر گذشته شده است.

کارشناسان می گویند سیستم ایمنی بدن حیوان‌هایی که در قفس نگاه داشته می‌شوند – چه در بازارهای باز و چه در مزارع پرورشی – به‌علت استرس ناشی از شرایط زندگی و حتی دیدن ذبح سایر حیوانات، تضعیف می‌شود.

در گزارشی که ماه مه سال گذشته با عنوان «آیا همه‌گیری بعدی در بشقاب‌های ماست؟»  منتشر شد، آمده است که چگونه مزارع پرورش حیوانات زمینه ایجاد پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را فراهم می‌کنند. به‌دلیل استفاده منظم و مداوم آنتی‌بیوتیک در حیوانات، داروهای درمان بیماری‌ها هم  کم‌اثر می‌شوند. 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید سالانه حدود یک میلیارد مورد ابتلا و میلیون‌ها مورد مرگ‌ومیر در جهان از بیماری‌هایی ناشی می‌شود که از حیوان به انسان سرایت می‌کند. هفتادوپنج درصد از این نوع بیماری‌های عفونی، از حیوان‌های وحشی به انسان منتقل می‌شود.  

پرفسور آلیزا لوُ رو، معاون دانشکده علوم طبیعی و کشاورزی و استادیار جانورشناسی در دانشگاه ایالت آزاد (یو اف سی) در آفریقای جنوبی، می‌گوید: «تقاضا برای گوشت به روندهای تولید ارزان و کمتر کنترل‌شده انجامیده است که در جریان آن، حیوان‌ها در محیط‌های بسته‌تر با غذای غیرطبیعی‌تر پرورش داده می‌شوند.»

او می‌افزاید: «بیماری جنون گاوی یادتان است؟ مرغداری‌ها را دیده‌اید؟ ما نباید گناه را به گردن مواد غذایی لوکس و کمیاب بیندازیم، بلکه باید به غذاهای [معمول] خودمان نگاه کنیم. اگر به گوشت به‌عنوان یک غذای لذیذ گه‌گاهی و نه غذای معمول روزانه نگاه کنیم، می‌توانیم از فشار بر محیط زیست و سرعت ایجاد و جهش ویروس‌های جانوران بکاهیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور رابرت برَگ، استاد دانشکده میکروب‌شناسی، بیوشیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه ایالت آزاد، می‌گوید: «همه‌گیری‌های بیشتری رخ خواهد داد و این احساس در میان برخی دانشمندان وجود دارد که این [همه‌گیری ویروس کرونا] تنها یک تمرین برای یک همه‌گیری جهانی واقعا بزرگ در آینده است.»

«بسیاری از ویروس‌شناسان، از جمله من، سال‌ها بود که یک همه‌گیری ویروس آنفولانزا را پیش‌بینی می‌کردیم. سال‌ها به مردم درمورد بروز اپیدمی‌ها هشدار داده شده است، اما به‌نظر می‌رسد آن‌ها تنها هنگامی حاضر به شنیدن می‌شوند که در چنگال آن افتاده باشند.»

او هشدار داد که احتمال مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به ویروس آنفولانزای پرندگان، «اچ ۵ ان ۱»، بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است و اگر این ویروس از انسان به انسان انتقال یابد، «ما گرفتار یک همه‌گیری واقعا جدی خواهیم شد». 

پرفسور برگ گفت که بیماری ابولا در انسان از خوردن گوشت خفاش آغاز شد و گمان بر این است که ویروس اچ آی وی (ایدز) نیز از خوردن گوشت شامپانزه به انسان سرایت کرد. 

او ضمن اشاره به این‌که آنفلوانزای اسپانیایی که در سال ۱۹۱۸ پنجاه‌میلیون نفر را از میان برد، با گوشت خوک شروع شده بود، گفت: «این‌ها همه از سوءرفتار انسان با حیوان سرچشمه گرفته است. قاعدتا باید از همه گیری سال ۱۹۱۸ درس می‌گرفتیم، اما کندی انسان‌ها در یادگیری از گذشته زبانزد است.»

او همچنین پیش‌بینی کرده است که به‌دنبال تظاهرات و حمله به ساختمان کنگره آمریکا پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید، ظرف یکی دو هفته آینده موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در ایالات متحده آمریکا «سر به آسمان » خواهد گذاشت.

© The Independent

بیشتر از علوم