بایدن: ترامپ نباید در جریان گزارش‌های محرمانه قرار گیرد

در گذشته، روسای‌جمهوری پیشین از روی احترام در صورت تمایل در جریان گزارش‌های حساس و محرمانه قرار می‌گرفتند

جو بایدن می‌گوید گزارش‌های حساس به دلیل رفتار متغیر ترامپ نباید در اختیار او گذاشته شود - SAUL LOEB / AFP

جو بایدن گفته است بدون در نظر گرفتن واقعه حمله به کنگره آمریکا هم، دونالد ترامپ، به دلیل رفتار متغیرش دیگر نباید درجریان گزارش‌های محرمانه قرار گیرد.

آقای بایدن در اظهاراتی که بی‌تردید درمیان هواداران آقای ترامپ و جمهوری‌خواهان، جنجال‌برانگیز خواهد شد، تاکید کرد که دریافت گزارش‌های محرمانه برای آقای ترامپ سودی در بر ندارد و حتی او ممکن است «تصادفا» اطلاعات محرمانه یا حساس را افشا کند.

آقای بایدن در مصاحبه‌ای که قرار است در روزهای آخر همین هفته از شبکه «سی‌بی‌اس» پخش شود، در پاسخ به این پرسش که چه چیز او را در مورد ادامه ارائه گزارش‌های محرمانه به دونالد ترامپ نگران می‌کند، گفت: «ترجیح می‌دهم در این مورد علنا گمانه‌زنی نکنم.»

او افزود: «فقط فکر می‌کنم به دادن اطلاعات محرمانه به او نیازی نیست. در میان گذاشتن اطلاعات محرمانه با او چه فایده‌ای دارد؟»

آقای بایدن ادامه داد: «او اصولا چه وزن و تاثیری دارد جز این واقعیت که ممکن است تصادفا چیزی بگوید و موضوعی حساس از دهانش در برود؟»

«رئیس جمهوری بایدن در نخستین مصاحبه رسانه‌ای‌ خود از هنگام رسیدن به ریاست‌جمهوری با ما به گفت‌وگو نشسته است. برای شنیدن طرح‌های رئیس‌جمهوری در مورد مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا پیش از «سوپر بول» به لینک زیر مراجعه کنید.» (نورا اودانل- ۶ فوریه ۲۰۲۱)

در گذشته، روسای‌جمهوری پیشین از روی احترام می‌توانستند در صورت تمایل در جریان گزارش‌های حساس و محرمانه قرار گیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید تصور نمی‌شود آقای ترامپ چنین درخواستی داده باشد. سی‌ان‌ان توضیح می‌دهد که دریافت این‌گونه گزارش‌ها، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در جریان آن، آژانس‌های اطلاعاتی آن‌ها را گردآوری می‌کنند و در اختیار رئیس‌جمهوری سابق می‌گذارند.

آقای بایدن ضمن این اظهارات، بار دیگر از دادن پاسخ به این سؤال که اگر هنوز عضو سنا بود، آیا به استیضاح دونالد ترامپ رای می‌داد یا نه، طفره رفت. قرار است مجلس سنای آمریکا، هفته آینده روند استیضاح آقای ترامپ را آغاز کند. دونالد ترامپ، تنها رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا است که دو بار استیضاح می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون هیچ‌یک از روسای‌جمهوری آمریکا در سنا محکوم نشده‌اند، اما رای محکومیت سنا می‌تواند آقای ترامپ را از شرکت در مبارزات انتخاباتی آینده محروم کند. بسیاری از ناظران معتقدند در شرایط کنونی، دموکرات‌ها قادر به جلب تعداد کافی سناتور جمهوری‌خواه نیستنند تا بتوانند با دستیابی به حدنصاب ۶۷ رای، آقای ترامپ را محکوم کنند.

آقای بایدن تحت‌فشار برای دادن پاسخ در این مورد، گفت: «من برای شکست دادن او سخت تلاش کردم، زیرا فکر کردم او شایستگی مقام ریاست‌جمهوری را ندارد. من هم ناظر آنچه سایرین دیدند، بودم؛ این که در حمله به کنگره چه گذشت. اما من اکنون عضو سنا نیستم. می‌گذارم سنا در این مورد تصمیم بگیرد.»

اظهارات آقای بایدن در مورد اینکه دادن اطلاعات محرمانه به دونالد ترامپ می‌تواند با خطراتی همراه باشد، یادآور جنجال سال ۲۰۱۷ بر سر دیدار ترامپ و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در ایالات‌متحده، است. پس از آن دیدار، گزارش شد که آقای ترامپ در آن جلسه که در کاخ سفید برگزار شده، آن‌ها را در جریان اطلاعات مربوط به عملیات قریب‌الوقوع علیه داعش گذاشته که ظاهرا اسرائیل خبر آن را به مقامات آمریکایی داده بود و به این ترتیب افشا شد که اسرائیل در میان گروه افراطی داعش، خبرچین دارد.

متعاقب این گزارش‌ها، کاخ‌سفید ضمن تکذیب انتقال هرگونه اطلاعات محرمانه (به دو سیاستمدار روس) توسط آقای ترامپ، گفت که او «اختیار کامل چنین اقدامی را دارد».

در اوایل هفته گذشته، «جن ساکی»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «مقامات امنیتی آمریکا از ارائه اطلاعات محرمانه به روسای‌جمهوری سابق حمایت می‌کنند و مطابق معمول، هرگونه تقاضا در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهند داد.»

© The Independent

بیشتر از جهان