آمادگی ۳۹ لیست انتخاباتی برای رقابت در انتخابات پارلمانی اسرائیل

طبق نظرسنجی‌ها، ائتلاف سیاسی به رهبری نتانیاهو، ۵۹ کرسی را در انتخابات پیش‌رو به دست خواهد آورد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. عكس از:  AFP

در انتخابات پارلمانی اسرائیل که قرار است در ۲۳ ماه مارس آینده برگزار شود ۳۹ لیست انتخاباتی شرکت خواهند کرد و انتظار می‌رود شمار لیست‌های که به مرحله نهایی برسند بیشتر از ۱۲ لیست نباشد. البته به دلیل کشمکش‌های سیاسی که اسرائیل با آنها روبه‌رو است، این چهارمین انتخابات پارلمانی است که اسرائیل در مدت دو سال شاهد برگزاری آن است.

با توجه به وضعیت حساس و شکننده اسرائیل و با درنظرداشت تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی که مستلزم جلوگیری از تشدید سیاست و دیپلماسی انعطاف ناپذیری و اولویت دهی به منافع شخصی در برابر منافع ملی که به رویکرد اساسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حداقل در طی دو سال گذشته تبدیل شده است، انتخابات پارلمانی ماه آینده برای اسرائیل از اهمیت بسیار برخوردار خواهد بود.

با این حال، وضعیت احزاب و گروه‌های سیاسی اسرائیل که از زمان اعلام انحلال کنست در اواخر ماه دسامبر گذشته در آشفتگی و هرج و مرج به سر می‌برند، چالشی به شمار می‌رود که امیدواری به تغییرات ملموس را کاهش می‌دهد.

در واقع، رقابت در انتخاباپ پیش‌رو، میان راست و راست افراطی خواهد بود بدین معنی که نتانیاهو و احزاب راست‌گرا که از او حمایت می‌کنند در برابر گیدئون ساعر، که از لیکود جدا شده و با اقدام به تشکیل حزب دیگری توانسته است بسیاری از چهره‌های برجسته حزب لیکود را در کنار خود جمع کند، به رقابت خواهند پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، حزب نفتالی بنت، چهره‌ای که مواضع جناح راست افراطی را بازتاب می‌دهد می‌تواند نقش تأثیرگذاری در تشکیل دولت آینده داشته باشد، زیرا در صورت مشارکت وی در دولت چه با گیدئون ساعر یا بنیامین نتانیاهو، مسیر جناح راست را برای کنترل دولت اسرائیل هموار می‌کند. این در حالی است که احزاب چپ و میانه‌رو نمی‌توانند در حال حاضر موقعیتی را ایجاد کنند که زمینه پیشتازی آنها را در انتخابات ماه مارس آینده فراهم کند و بتوانند دولت بعدی را تشکیل دهند.

از سوی دیگر، لیست مشترک فلسطینی‌هایی که از سال ۱۹۴۸ در اسرائیل حضور دارند که در گذشته ۱۵ نماینده از چهار حزب داشت و حداقل در تعیین نخست وزیر می‌توانست نقشی ایفا کند، این بار با سه حزب در انتخابات شرکت می‌کند، زیرا حزب جنبش اسلامی به رهبری منصور عباس به دلیل اختلاف‌نظرها، حمایت وی از نتانیاهو و خروج وی از اصول و اساسات مشترک عمل، به ویژه در ارتباط به سرنگونی نتانیاهو، از فراکسیون عربی خارج شده است.

طبق نظرسنجی‌ها ، لیست مشترک عربی ممکن است در انتخابات پیش‌رو بتواند ۱۰ کرسی را به دست آورد، در حالی‌که جنبش اسلامی موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد. البته اظهارات منصور عباس در کانال ۱۲ تلویزیونی اسرائیل در روز ارائه لیست‌های انتخاباتی به کمیسیون انتخابات مبنی بر این‌که وی با خالد مشعل، رئیس پیشن دفتر سیاسی حماس با مشارکت وزیر اسبق آموزش اسرائیل دیدار کرده است، با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد که ممکن است منجر به کاهش قابل توجه حمایت از وی در انتخابات پیش‌رو شود. افزون بر آن، توصیف وی از زندانیان فلسطینی به عنوان "افراد خرابکار"، واقعیت وفاداری منصور عباس به نتانیاهو و دستگاه حاکم را آشکار کرد و باعث تضعیف حزب جنبش اسلامی شده و اعتبار آن را به شدت کاهش داد.

عمده‌ترین فراکسیون‌های که در انتخابات آینده شرکت می‌کنند عبارت اند از: لیکود به رهبری نتانیاهو، "یش‌عتید" به رهبری یائیر لاپید، "امید جدید" به رهبری گیدئون ساعر، "راست جدید" به ریاست نفتالی بنت، حزب "یسرائیل بیتنو" (اسرائیل خانه ماست)  به رهبری آویگدور لیبرمن، همراه با لیست مشترک عربی.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که حزب آبی و سفید به رهبری بنی‌گانتز، از انتخابات کناره‌گیری کند، به ویژه اینکه نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت چشمگیر آن حکایت دارد، افزون بر آن‌که در لیست او مانند انتخابات قبلی، شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذاری وجود ندارند.

از میان احزاب چپ اسرائیل که در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد، حزب کار اسرائیل به ریاست ميراف ميخائيلي است که نه تنها در درون این حزب بلکه در میان رأی دهندگان مختلفی که قبلاً از حزب کارگر و حزب مرتس به ریاست نیتزان هورویتز حمایت می‌کردند، برخوردار است.

طبق نظرسنجی منتشر شده در روزنامه «معاریف»، جناح نتانیاهو ۵۹ کرسی و تیم مقابل ۶۱ کرسی را به دست خواهند آورد، اما توانایی تشکیل دولت را نخواهند داشت. اما بر اساس این نظرسنجی، حزب بنت با کسب ۱۶ کرسی نقش تأثیرگذاری در دولت آینده اسرائیل خواهد داشت، زیرا حمایت از نتانیاهو یا گیدعون ساعر، می‌تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد. حزب کار به دلیل این‌که در هفته‌های اخیر دستخوش برخی تحولات شده است پیش‌بینی می‌شود که شش کرسی به دست آورد، در حالی‌که طبق نظرسنجی قبلی تنها چهار کرسی داشت و در نتیجه‌، می‌توان گفت که تحولات تازه به نفع این حزب منتهی شده است.

© IndependentArabia