بازداشت دستیار آنگ سان سوچی، قدرت‌نمایی ارتش میانمار

هتین از مردم خواسته بود در اعتراض کودتا، نافرمانی مدنی پیشه کنند

وین هتین (چپ) یکی از دستیاران اصلی آنگ سان سوچی- AFP

ارتش میانمار روز جمعه وین هتین، یکی از دستیاران اصلی آنگ سان سوچی، رهبر محبوس کشور را بازداشت کرد و در میانه خشم جامعه بین‌المللی و درخواست لغو کودتای روز دوشنبه، کنترل خود بر قدرت را شدت می‌بخشد.

وین هتین، ۷۹ ساله، از اعضای ارشد حزب لیگ ملی برای دموکراسی خانم سوچی است و به تایید مقامات حزب در روز جمعه، از منزل دخترش طی یورشی شبانه دستگیر شده و در اداره پلیس نایپیداو در بازداشت به سر می‌برد.

آقای هتین، یکی از معتمدین دیرین خانم سوچی، علنا از شهروندان خواسته بود به نافرمانی مدنی دست ببرند تا به کودتای دوشنبه اعتراض کنند.

این سیاستمدار سابقا ۲۰ سال را در زندان سپری کرد. او اولین بار در سال ۱۹۸۹ به خاطر فعالیت علیه حاکمیت نظامی بازداشت شد.

دولت نظامی روز پنجشنبه به شرکت‌های مخابراتی دستور داد به طور موقت فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را به روی میلیون‌ها شهروند کشور مسدود کنند.

در همین حال، در روز جمعه صدها تن از دانشجویان و معلمان اعتراض‌هایی علیه کودتا برپا کردند و شعار دادند: «رهبران محبوس ما را همین حالا آزاد کنید.»

این هفته، پزشکان و دیگر معترضان، با نشان دادن علامت  سه انگشت اعتراض خود را نشان دادند. این علامت پیشتر نیز در اعتراضات هنگ کنگ و تایلند دیده شده و نماد مقاومت علیه قدرت تلقی می‌شود که از فیلم‌های «بازی‌های گرسنگی» الهام گرفته شده‌اند.

حدود ۳۰۰ دانشجو در تظاهراتی در دانشگاه داگون شرکت کردند که در حومه شهر یانگون قرار دارد و شعار دادند: «زنده بادر مادر [آنگ سان سوچی]» و «ما دموکراسی می‌خواهیم».

مین سیتو، از دانشجویان حاضر در تظاهرات، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اجازه نخواهیم داد نسل ما زیر یوغ این دیکتاتوری نظامی شکنجه شود.»

به گزارش اتحادیه کمک به زندانیان سیاسی، حداقل ۱۳۳ سیاستمدار غیرنظامی دولت یا مقامات کشور و ۱۴ کنشگر از ساعات آغازین بامداد دوشنبه از سوی ارتش  بازداشت شدند.

رهبران جهان این کودتا را محکوم کرده‌اند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از کشوران دیگر خواسته به این کودتا اجازه موفقیت ندهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده در آخرین بیانیه خود از ارتش برمه خواست «قدرت را واگذار» کند و تمام رهبران محبوس را آزاد کند.

آقای بایدن روز پنجشنبه در اظهاراتی که اولین اظهارات رسمی  او در باره سیاست خارجی بود، گفت: «در یک دموکراسی هیچ شکی وجود ندارد که نباید هیچ وقت از قدرت سو استفاده شود تا بشود اراده مردم را بی‌اثر کرد یا نتیجه یک انتخابات معتبر را پاک کرد.»

دولت بریتانیا هم به میانمار اخطار داده «گام‌های بعدی» را مد نظر قرار خواهد داد و دومنیک راب، وزیر امور خارجه این کشور، نحوه رفتار با خانم سوچی، برنده جایزه صلح نوبل را محکوم کرد.

کودتای ۱ فوریه پیش از روزی صورت گرفت که پارلمان این کشور قرار بود مراسم ادای سوگند اعضای منتخب جدید دولت در انتخابات ماه نوامبر را برگزار کند، انتخاباتی که شاهد پیروزی گسترده حزب لیگ ملی برای دموکراسی بود.

حزب مورد حمایت ارتش نتایج خیلی بدی گرفت و نیروهای نظامی بدون ارائه هرگونه مدرکی ادعا کردند دلیل این امر وقوع تقلب گسترده در انتخابات بوده است. رهبران نظامی بعدتر گفتند اگر کمیسیون انتخابات از تحقیق درباره شکایات آنان ناکام بماند، نمی‌توانند احتمال به دست گرفتن قدرت را کنار بگذارند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent