زنان قدرتمند جهان عرب روی جلد مجله ووگ عربی

در معرض قضاوت عمومی قرار گرفتن، برای زنان عضو خانواده‌های سلطنتی می‌تواند درهم‌شکننده باشد

زنانی از قدرتمندترین خانواده‌های عرب، روی  جلد ووگ عربی فوریه ۲۰۲۱- Vogue Arabia

تصاویر زنانی از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات رو جلد ووگ عربی رفت تا منتقل‌کننده پیامی باشد که آن را «نیروی همبستگی» نامیده‌اند.

زنانی از خانواده‌های سلطنتی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که در این تصویر روی جلد تاریخی گرد هم آمده‌اند می‌خواهند پیامی از اتحاد، همبستگی، دوستی و خواهری منتقل کنند.

۶ زن در این تصویر دست‌هایشان را به هم رسانده‌اند تا چیزی به ما بگویند، آن چیزی که آن‌ها را به‌عنوان یک زن، نه عضوی از خانواده سلطنتی، به زنان دیگری در جهان عرب پیوند می‌دهد.

آن‌ها با جامه‌هایی سیاه و سپید، موهایی رها یا پوشانده جلوی عکاس ظاهر شدند تا به گفته سردبیر ووگ عربی تصویری از زن عرب باشند «با اعتمادبه‌نفس، مستقل و عامل تغییر»

مانوئل آرنو می‌گوید:«این جلد برای ووگ عربی یک نقطه عطف است زیرا در آن زنان فوق‌العاده برجسته از همه خانواده‌های حاکم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس حضور دارند. این‌ها زنانی هستند که من تحسینشان می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته که این زنان اعتبار و تحسینی که دریافت می‌کنند را از عضو خانواده سلطنتی بودن به دست نیاورده‌اند. این‌ها زنانی هستند که همچون سایر «زنان عرب» ثروتمند یا فقیر، با پا بیرون نهادن از حلقه امن خود، در اجتماع ظاهرشده و سختی و مرارت آن را نیز به جان خریده‌اند.

در معرض قضاوت عمومی قرار گرفتن، حتی برای زنان عضو خانواده‌های سلطنتی اروپایی نیز می‌تواند درهم‌شکننده باشد؛ اما این زنان از ثروتمندترین و بانفوذترین خانواده‌های جهان عرب، پا پیش نهاده و هر کدام به نحوی تلاش کرده‌اند، «فضای مردانه» در کشورهای عربی را به چالش بکشند.

انتصار سالم العلي الصباح از کویت که یکی از این زنان است درباره تجربه خود از جنگ، مهاجرت و مادر بودن سخن می‌گوید. او به‌عنوان یک مادر، تلاش می‌کند با سخن گفتن از «سلامت روان» به سراسر جهان سفر کند تا از «ترومای جنگ» برای دیگران بگوید. جنگی که در خاورمیانه سال‌ها جزئی از زندگی روزانه میلیون‌ها خانواده شده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Vogue Arabia (@voguearabia)

در تصویر دیگر، برای شاهزاده خانم سعودی تفاوت دنیایی که در آن زندگی می‌کند با دنیایی که دیگران تصورش را دارند همواره محل چالش بوده است.

شاهزاده لامیا بنت ماجد آل سعود به ووگ عربی می‌گوید گاهی پیش‌آمده مردم بدون آنکه بدانند او هم یک «شاهزاده سعودی» است درباره زندگی مخفیانه شاهزاده خانم‌های سعودی داستان میگویند؛ اما واقعیت نه «قفس طلای ۲۴ عیار» است نه یک تجمل افسارگسیخته بدون داشتن آزادی انتخاب.

شاهزاده لامیا از جدال با مسائل بحث‌برانگیز در نشریاتی که دارد پرهیز نمی‌کند و کتابی هم با موضوع قتل‌های ناموسی نوشته است. اگر او را در محل کارش ببینید یا در یک برنامه خیریه، شبیه تصورتان از «شاهزاده سعودی» نخواهد بود و این همان چیزی است که او تلاش می‌کند به آن برسد.

زنان دیگری که قهرمان این ماه ووگ عربی شده‌اند هم کمابیش همین‌طور هستند. آن‌ها که در نقش‌های از پیش نوشته‌شده برای اعضای خانواده سلطنتی نگنجیده‌اند و با تمام مشکلات، هراس و سوگیری‌های مذهبی یا سنتی، روبه‌رو شده و قدمی به جلو نهاده‌اند.

زنانی که باید هم‌زمان هم با جوامع سنتی که جلوی ورود زنان به اجتماع را می‌گیرند جدال کنند و هم با تصور «زن عرب قربانی» بجنگند.

زنان روی جلد ووگ عربی در لباس سیاه‌وسفید فاخرشان همچون شوالیه‌هایی به چشم می‌آیند که دست‌هایشان را به هم داده‌اند تا ازآنچه در این سال‌ها به دست آورده‌اند در یک اتحاد خواهرانه محافظت کنند.

بیشتر از زندگی