زمینه‌چینی برای رئیس‌جمهور نظامی در نمازجمعه

تأکید بر ایدئولوژی اسلامی برای تحقق اهداف منطقه‌ای جمهوری اسلامی ادامه دارد

نمایندگان علی خامنه‌ای از تریبون‌های نماز جمعه به تبلیغ رئیس‌جمهور نظامی می‌پردازند - عکس از فارس

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان در خطبه‌های نمازجمعه امروز گفت که کشور نیاز به رئیس‌جمهوری از جنس سلیمانی دارد تا در جهاد، فداکاری و جرئت، شجاعت قدرت خود را به نمایش گذاشتن و نمایندگی جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف، چه در بخش داخلی و خارجی، با قدرت هرچه بیشتر و با رویکردی که ازجوان مؤمن و انقلابی حمایت کند و به صحنه بیاید تا در گام دوم انقلاب اسلامی و در چله دوم بتوانیم دستاوردهای خود را تثبیت کنیم.

حسن علیدادی‌سلیمانی با اشاره به پایه ایدئولوژیک اسلامی در حکومت ایران افزود ایدئولوژی واحد جهت واحد به مردم می‌دهد و حرکت، اهداف و آرمان ملت را واحد می‌کند و اسلام که همراهی، همدلی و امت واحد را به وجود می‌آورد و ایدئولوژی که روش زندگی، تعامل مردم با هم و تعامل جامعه اسلامی و کشور اسلامی با کشورهای همسایه و دوردست را رقم می‌زند.

به نظر می‌رسد این سخنان در راستای زمینه‌چینی برای معرفی رئیس‌جمهور نظامی باشد. پیش از کشته‌شدن قاسم سلیمانی نیز برخی از هواداران رئیس‌جمهور نظامی، احتمال کاندید شدن قاسم سلیمانی در انتخابات را مطرح می‌کردند. اما حالا نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی از تریبون‌های نماز جمعه به تبلیغ حضور یک رئیس جمهور سپاهی می پردازند.

پیش‌تر، مشاور کنونی فرمانده سپاه در مصاحبه با خبر آنلاین گفت که رئیس‌جمهور سپاهی ترس ندارد: «بعضی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه بیندازند و بگویند نظامی و منظور آن‌ها بچه‌های سپاه است. بچه‌های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند سیاسی بودند و مبارزه می‌کردند. مگر آن‌ها گناه کرده‌اند که در سخت‌ترین شرایط مسئولیت پذیرفتند؟»

محمد اسماعیل کوثری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ و علاقه‌مندی حضور نظامی‌ها در آن گفت که در بحث حضور نظامی‌ها برای انتخابات بیشتر بچه‌های سپاه مدنظر هستند. علی‌رغم اینکه طبق قانون نباید وارد گروه و حزب شوند، اما زمانی که توانمندی در بین برادران نظامی وجود دارد چرا در انتخابات حضور پیدا نکنند؟

از سوی دیگر معرفی رئیس‌جمهور نظامی با مخالفت‌هایی در میان گروه‌های سیاسی درون حکومت روبه‌رو شده است. در همین زمینه، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان که وابسته به سپاه پاسداران است، در سرمقاله‌ای مدعی شد که مخالفان حضور نظامیان در عرصه انتخابات، ساکنان «واشنگتن، پاریس، لندن، نیاوران، اقدسیه، کامرانیه و دیباجی» هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه دخالت سپاه در انتخابات بی‌سابقه نیست و از سه دهه گذشته و با انتخابات مجلس سوم آغاز شد، ولی به نظر می‌رسد این بار و در مدت باقی‌مانده تا انتخابات رسانه‌های وابسته به سپاه تمرکزشان را بر این موضوع قرار داده‌اند که تا با تبلیغات ثابت کنند که نه‌تنها حضور سپاهیان در انتخابات درست است، بلکه سرداران سپاه اگر ریاست قوه مجریه را نیز در دستان خود بگیرند، تمام مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر، حضور یک سپاهی در مسند ریاست‌جمهوری، پدیده نظامی‌گری در سیاست خارجی ایران را افزایش می‌دهد و از آنجا که سپاه قدس موتور محرک سیاست خارجی ایران در منطقه به‌شمار می‌رود، خاورمیانه شاهد تأثیرپذیری بیشتری از این تحول خواهد شد. به نظر می‌رسد در این صورت، «محور مقاومت» در دوران پس از قاسم سلیمانی، مهم‌ترین چشم‌انداز رهبر ایران را ترسیم می‌کند.