طرح برگزیت پیشنهادی بوریس جانسون توسط اتحادیه اروپا رد شد

انتقاد شدید کمیسیونر اتحادیه اروپا از «قول های سخیف» جانسون

عکس از پارلمان بریتانیا که بوریس جانسون را روز ۲۵ جولای در پارلمان در مرکز لندن نشان می دهد. 

JESSICA TAYLOR / AFP / UK PARLIAMEN

در آخرین نشانه از اینکه بلوک اتحادیه اروپا قصد عقب نشینی ندارد، دقایقی پس از اینکه بوریس جانسون رهبری حزب محافظه‌کار را به دست گرفت، طرح برگزیت پیشنهادی او توسط اتحادیه اروپا رد شد.

فرانس تیمرمنز، معاون اول کمیسیون اروپا در اظهاراتی که همزمان با اعلام انتخاب جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار بیان می‌شد در بروکسل به خبرنگاران گفت اتحادیه اروپا بر سر توافقی که با ترزا می به دست آورده بود دوباره مذاکره نمی‌کند.

ویتنیس آندریوکایتیس، یکی دیگر از کمیسیونر‌های اتحادیه اروپا نیز هشدار داد، سیاستمدارانی مانند آقای جانسون با «قول‌های سخیف، دیدگاه‌های ساده لوحانه و ادعاهای به وضوح نادرست» به دموکراسی ضربه می‌زنند.

به گفته آقای تیمرمنز «خیلی طول کشید تا او‌ (بوریس جانسون) تصمیم بگیرد موافق برگزیت است یا مخالف آن. اکنون نظر او مشخص است. فکر می‌کنم موضع اتحادیه اروپا هم مشخص است: بریتانیا با اتحادیه اروپا به توافقی دست یافت و ما به آن توافق پایبند می‌مانیم. وقتی نخست وزیر جدید به بروکسل بیاید مواضع او را خواهیم شنید».

اتحادیه اروپا از سال گذشته مکررا اعلام کرد بر سر توافقی که با ترزا می به دست آورده بود دوباره مذاکره نخواهد کرد. این توافق سه بار توسط پارلمان بریتانیا رد شده‌است.

آقای جانسون اعلام کرده از پرداخت نکردن بدهی‌های بریتانیا به اتحادیه اروپا به عنوان ابزاری برای اعلام فشار به آنها در میز مذاکرات استفاده خواهد کرد.

آقای تیمرمنز پیش از این نیز در مورد صداقت نظر بوریس جانسون در حمایتش از ترک اتحادیه اروپا ابراز تردید کرده بود و گفته بود او ممکن است «بازی درآورد».

او روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره این اظهارنظرش گفت «پیشنهاد من این است که فقط به چیزی‌هایی که طی تمامی این سال‌ها نوشته نگاه کنید. فکر نمی‌کنم وقتی می‌گویم زمان طولانی‌ای طول کشید تا آقای جانسون تصمیم بگیرد موفق برگزیت است یا مخالف آن، رازی را برملا کرده باشم. این در سخنان عمومی و نوشته او مشهود است».

آقای تیمرمنز که قرار است پس از ماه اکتبر نیز در پستش باقی بماند و رابط کمیسیون فعلی و آینده اروپا باشد گفت اتحادیه اروپا «با حسن نیت مذاکره کرده». وی به خبرنگاران می‌گوید: «فکر می‌کنم وقتی توافقی بین یک کشور و یک سازمان مانند اتحادیه اروپا وجود دارد، مسئولیت همه طرفین است که به آن متعهد بمانند و تلاش برای عملی کردن آن بکنند».

وی همچنین گفت هیچ تعهدی به برگزیت بدون توافق وجود ندارد: «فکر می‌کنم اگر به سال‌های گذشته نگاه کنیم متوجه می‌شویم قصد مردمی که به برگزیت رای دادند، این نبوده که بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شوند. من فکر نمی‌کنم این چیزی است که آنها می‌خواستند».

آقای آندریوکایتیس، کمیسیونر لیتوانیای اتحادیه اروپا نیز در یک پست وبلاگی دیگر به آقای جانسون و «قول‌های سخیف»‌اش حمله کرد.

وی نوشت: «یک دموکراسیِ کارا نیازمند بحث بین ماست. به کار بردن هر آنچه برای پیروزی سیاسی لازم است در این نظام نمی‌گنجد. «زرنگی» بوریس جانسون در دموکراسی مثالی از اینچنین اقدامات است. او تنها به هدف نگاه می‌کند و به ابزار رسیدن به هدف اعتنایی نمی‌کند. در این راه لغزان تقریبا همه چیز مجاز است: قول‌های سخیف، دیدگاه‌های ساده لوحانه و ادعاهای به وضوح نادرست درباره استانداردهای غذایی «تحمیل شده توسط اتحادیه اروپا». آیا دموکراسی می‌تواند از چنین سیاست ورزی‌ای در امان بماند؟ برداشت من این است که دموکراسی تنها اصولی را که بر اساس دموکراسی‌اند، از آن دفاع می‌کنند و به آن مشروعیت می‌دهند، برمی‌گزیند. اصولی که بر داده‌های دروغین استوارند کشنده دموکراسی است. نکته خنده‌دار این است که بدون اینکه بخواهیم بریتانیا را به شوروی تشبیه کنیم چون چنین تشبیهی بی‌معنی است، من نمی‌توانم به مثال دیگری به جز شوروی برای تحریف در حقایق، دروغگویی در واقعیت‌ها و نادیده گرفتن عمدی واقعیت‌ها فکر کنم».

آقای آندریوکایتیس در ادامه افزود: «من تنها می‌توانم برای او در «باز پس گرفتن کنترل امور»، صرف پول بیشتر روی سیستم ملی بهداشت و رسیدن فوری به توافق‌های تجاری آرزوی موفقیت کنم».

این کمیسیونر اتحادیه اروپا همچنین فاش کرد که جرمی هانت،‌ رقیب و مخالف اصلی بوریس جانسون در مبارزه برای رهبری حزب محافظه‌کار هیچگاه به دعوتی که برای بحث در مورد تفاوت‌های اتحادیه اروپا و شوروی از او شده بود پاسخی نداد. آقای هانت قبلا این دو را با هم مقایسه کرده بود. سخنان او خشم بسیاری از مردم شرق اروپا و جاهای دیگر را برانگیخت.

وی نوشت: «از آنجایی که من بخشی از عمرم را در تبعید در شوروی گذرانده‌ام، نمی‌توانستم از دعوت از او برای بحث درباره تفاوت‌های اتحادیه اروپا با شوروی صرف نظر کنم. متاسفانه آقای هانت به خاطر بی‌میلی یا به دلایلی دیگر دعوتم را بی‌پاسخ گذاشت».

با این وجود میشل بارنیر، مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا با لحنی معامله جویانه‌تر انتخاب آقای جانسون را خوشامد گفت.

وی گفت: «ما آماده همکاری با آقای جانسون نخست وزیر جدید هستیم تا تصویب توافقی برای خروج قاعده‌مند بریتانیا از اتحادیه اروپا تسهیل کنیم. ما همچنین آماده‌ایم تا بر اساس خط مشی شورای اروپا دوباره روی بیانیه مورد توافق درباره نوع رابطه جدید کار کنیم».

اورسولا فون در لین، رئیس آینده کمیسیون اتحادیه اروپا نیز به آقای جانسون تبریک گفت.

او طی دیداری از فرانسه به خبرنگاران گفت: «وظیفه ما این است که کاری بکنیم که به نفع مردم اتحادیه اروپا و بریتانیا باشد».

© The Independent