تردید در استفاده از واکسن آکسفورد/استرازنکا برای سالمندان

برخی کشورهای اروپایی، واکسن آکسفورد/استرازنکا را به افراد بالای ۶۵ سال تزریق نمی کنند

برخی کشورها تصمیم گرفته‌اند منتظر داده‌های بیشتری شوند-Kirsty O'Connor / POOL / AFP

تعدادی از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که واکسن آکسفورد/استرازنکا را به افراد بالای ۶۵ سال تزریق نخواهند کرد؛ هرچند آژانس پزشکی اروپا (ای‌ام‌اِی) تایید کرده که این واکسن برای کلیه افراد بالای ۱۸ سال مناسب است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه این واکسن را برای افراد بالای ۶۵ سال، «نیمه موثر» خوانده است. پیش از آن، مقامات بهداشتی این کشور به‌طور غیررسمی توصیه کرده بودند واکسن آکسفورد/استرازنکا به افراد بالای ۶۵ سال تزریق نشود. 

اما داده‌های چندانی در مورد تاثیر نداشتن واکسن روی سالمندان در دست نیست.

در طول آزمایش‌های کلینیکی، گروه‌های متفاوتی برای دریافتن پیامد‌های واکسن، با در نظر گرفتن سن، نژاد و جنسیت، انتخاب شدند. به برخی از افراد گروه، واکسن واقعی و به برخی دیگر دارونما تزریق شد تا تفاوت‌های بین افراد واکسینه شده و نشده‌، مشخص شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان سپس باید کسانی را که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شدند، ردیابی می‌کردند. اگر تعداد افرادی که بدون دریافت واکسن، به  کرونا مبتلا می‌شدند بیشتر بود، نشان می‌داد که واکسن تا حدی از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند.

اما در این میان، از ۶۶۰ داوطلب شرکت در پژوهش، تنها دو سالمند بالای ۶۵ سال بیمار شدند و این موضوع برخی از مقامات بهداشتی اروپا را به این باور نزدیک کرد که داده‌های موجود، برای نتیجه‌گیری در مورد تاثیر واکسن، کافی نیستند.

جیم نِیسمیت، استاد بیولوژی ساختاری در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «ارزیابی آن‌ها این است که تاثیر واکسن روی افراد بالای ۶۵ سال هنوز ثابت نشده، اما نمی‌گویند این واکسن روی این گروه سنی بی‌تاثیر است.»

به عبارت دیگر، این نگرانی وجود ندارد که واکسن آکسفورد/استرازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال ایمن یا موثر نیست بلکه برخی کشورها تصمیم گرفته‌اند منتظر داده‌های بیشتری شوند.

پرفسور نیسمیت در توضیح می‌گوید: «دانشمندان اغلب بر سر این که چه میزان شاهد و مدرک برای یک گام جدید لازم است اختلاف‌نظر دارند و همواره به داده‌های بیشتری نیاز است. طبیعتا این‌ها همه دور از چشم رسانه‌ها اتفاق می‌افتد اما نه در جریان یک همه‌گیری. این‌گونه تعامل‌ها بخش مهمی از روندهای علمی هستند.»

دکتر جون رِین، مدیرعامل آژانس نظارت بر تولیدات بهداشتی و دارو (بریتانیا)، می‌گوید: «شواهد جاری حاکی از فقدان مصونیت (واکسن استرازنکا) در افراد بالای ۶۵ سال نیست و به این که چه افرادی باید این واکسن را دریافت کنند، اشاره نمی‌کند.»

درمجموع، داده‌های موجود نشان می‌دهد که واکسن آکسفورد/استرازنکا موثر و ایمن است، اما هنوز داده‌های کافی در مورد آن وجود ندارد و همین موضوع سبب شده است تا برخی کشورها برای استفاده از آن دست نگه دارند.

© The Independent

بیشتر از علوم