جنبش دمکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ، نامزد جایزه صلح نوبل

در اعتراضات ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹، دو میلیون از ۷.۵ میلیون نفر جمعیت هنگ‌کنگ حضور داشتند

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود-DALE DE LA REY / AFP

جنبش طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ از طرف گروهی متشکل از ۹ سیاست‌مدار آمریکایی مورد حمایت دو حزب، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ شده است.

این اقدام احتمالاً به کام پکن که سال گذشته برای جلوگیری از اعتراضات دموکراسی خواهی در هنگ‌کنگ قانون امنیت ملی سخت‌گیرانه‌ای اعمال کرد، خوش نخواهد آمد. البته موضوع هنگ‌کنگ تنها یکی از چندین اقدام سلطه‌جویانه‌ای چین بود که به‌شدت موردانتقاد جهانیان قرار گرفت.

نامه‌ی نامزد پیشنهادی روز چهارشنبه توسط جیمز پی مک‌گاورن، نماینده دموکرات و سناتور مارکو روبیو، نماینده جمهوری‌خواه، به کمیته جایزه صلح نوبل تقدیم گردید. در ضمن این نامه به امضای نمایندگان توماس سووزی‌، تام مالینوفسکی، ویکی هارتزلر و سناتور‌ها جف مرکلی، گری پیترز، استیو داینس و تد یانگ نیز رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه‌ی مذکور تأکید شده که این نامزدی برای حمایت از «تمام کسانی که از سال ۱۹۹۷ حقوق بشر و دموکراسی در هنگ‌کنگ را ایجاد و حفظ کرده‌اند و رساندن صدای آن‌هایی که در سال‌های اخیر علیه نقض حقوق و آزادی‌های شهروندان هنگ‌کنگ تحت معاهده بین‌المللی و قانون اساسی» صورت گرفته است.

در این نامه آمده که با توجه به تلاش‌های اخیر جهت «سرکوب درخواست‌ها برای حفظ حقوق بشر و دموکراسی»، این جایزه می‌تواند موجب گرامیداشت «شجاعت و عزم راسخ و الهام‌بخش» جنبش دموکراسی خواهی هنگ‌کنگ شود.

ضمناً در آن به اعتراضات گسترده در هنگ‌کنگ از مارس سال ۲۰۱۹ علیه لایحه پیشنهادی استرداد «هر کسی که در معرض خطر استرداد به سرزمین اصلی چین و تبعات احتمالی آن، از جمله بازداشت خودسرانه، نقض مراحل قانونی، شکنجه و سایر موارد جدی نقض حقوق بشر قرار دارد» اشاره شده است.

«جنبش دموکراسی خواهی به شدت مورد حمایت مردم قرار گرفت و تحسین جهانیان را برانگیخت. برای مثال، در اعتراضات روز ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹، دو میلیون از تقریباً ۷.۵ میلیون نفر جمعیت هنگ‌کنگ حضور داشتند و این امر آن را به یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی در تاریخ تبدیل کرد.»

پکن از آن زمان برای سرکوب اعتراضات تمام تلاش خود را کرده است؛ از جمله با رد صلاحیت قانون‌گذاران طرفدار دموکراسی و دستگیری طرفداران استقلال بیشتر. در ضمن اخیراً علیه افرادی که قصد داشتند از هنگ‌کنگ فرار کنند نیز اقداماتی انجام داده است.

در این نامه آمده که «مقامات هنگ‌کنگ به بهانه‌ی امنیت ملی به یک روزنامه طرفدار دموکراسی حمله کرده و صاحب آن را زندانی کردند، نامزد‌های انتخابات را رد صلاحیت کرده و صد‌ها فعال را دستگیر نمودند.»

چندین فعال طرفدار دموکراسی در زندان به سر می‌برند، «برخی در تبعید و بسیاری دیگر در انتظار محاکمه هستند و انتظار می‌رود که تنها به دلیل ابراز صلح‌آمیز نظرات سیاسی خود از طریق سخنرانی، نشریات، انتخابات یا تجمع‌ها در ماه‌های آینده محکوم شوند.»

دولت انگلیس اخیراً راه جدیدی برای دریافت تابعیت انگلیس به میلیون‌ها نفر از ساکنان هنگ‌کنگ ارائه داده است.

آنتونی جی. بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، در مصاحبه اخیر با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی از انگلیس بابت گشایش در‌های خود به روی پناهندگان فراری از سرکوب سیاسی در هنگ‌کنگ تقدیر کرد.

دولت ترامپ نیز منتقد جدی سیاست‌های چین در قبال هنگ‌کنگ بود.

© The Independent

بیشتر از جهان