نسل بعدی واکسن کرونا؛ قرص‌هایی که با انواع جهش‌یافته مقابله می‌کنند

سازنده واکسن واکس-کو۲-۱ اعلام کرده که محصولش دربرابر انواع جهش‌ یافته کنونی و آینده ویروس موثر است

این واکسن به صورت یک قرص کوچک است و نوعی سلول تی ایجاد می کند که مسئول تخریب سلول ‌ای آلوده به ویروس است - عکس از شرکت Vaxart

یک شرکت بیوتکنولوژی در مرحله بالینی تولید واکسن‌های خوراکی به صورت قرص، امروز داده‌های اولیه مطالعه فاز یک واکس-کو۲-۱ خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد این واکسن خوراکی کووید-۱۹ به طور عمومی قابل قبول است و ایمنی دارد.

ایمنی این واکسن خوراکی توسط چندین نشانگر پاسخ ایمنی به آنتی ژن‌های سارس-کو-۲ اندازه‌گیری شده‌است.

آندره فلورویو، مدیر اجرایی شرکت واکسارت در این باره گفت: «نتایج فاز اول ما اهمیت طراحی واکسن متمایز را برجسته می‌کند. این نتایج نشان می‌دهد واکس-کو۲-۱ می‌تواند فعالیت گسترده‌ای علیه انواع جهش‌ یافته کنونی و آینده ویروس کرونا داشته باشد. این نتایج به اعلام شده است، زیرا ما شاهد ظهور انواع جدیدی هستیم که کمتر به واکسن‌های نسل اول پاسخ می‌دهند، بنابراین واکنش متقابل بالقوه را می توان یکی دیگر از مزیت‌های مهم واکسن‌های نسل بعدی دانست.»

این واکسن، که به صورت یک قرص کوچک است، نوعی سلول تی ایجاد می کند که مسئول تخریب سلول ‌ای آلوده به ویروس است و در حدود ۷۵ درصد داوطلبانی است که یک دُز کم یا زیاد دریافت کردند این اثر مشاهده شده است. گزارش شرکت سازنده واکسن حاکی از آن است که پاسخ‌های گزارش شده بیشتر از واکسن های مدرنا و فایزر است.

دانشمندان واکسارت خطر ابتلا به انواع جهش‌یافته ویروس  را زود تشخیص دادند و واکسنی را طراحی کردند که می‌تواند نه تنها در برابر نوع شایع بلکه در برابر جهش‌های در حال ظهور پروتئین اسپایک (اس) شامل هر دو پروتئین‌ اس و ان  اثر محافظتی داشته باشد. تقریبا همه واکسن‌های دیگر کووید-۱۹ فقط شامل پروتئین اس هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، پادتن‌های خنثی کننده در داوطلبان پس از یک بار مصرف مشاهده نشد. محققان معتقدند که پادتن‌ها نقش مهمی در دفاع از سلول‌ها در برابر ویروس دارند. شرکت واکسارت اعلام کرد اکنون در حال پادتن‌ها در نمونه‌های بینی داوطلبانی است که دو دز واکسن دریافت کرده‌اند.

شرکت واکسارت گفته که هیچ عارضه جانبی شدید در آزمایش فاز یک گزارش نشده و عوارض جانبی خفیف است. داوطلبان، عوارض جانبی متداولی مانند سردرد و خستگی را گزارش کردند و در گروه با دوز بالا مواردی همچون مدفوع شل (افزایش ناچیز) وجود داشته است.

ساخت واکسن خوراکی کووید-۱۹ از این جهت مهم تلقی می‌شود که واکسن‌های موجود باید در شرایط خاصی نگهداری شوند که ارسال آنها به نقاط مختلف دنیا را دشوار می‌سازد. از جمله واکسن فایزر و بایون‌تک که باید در «انبارهای یخچالی» در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگه‌داری شوند تا شش ماه سالم بمانند.

بیشتر از جهان