اکسیوس: بلینکن خواستار تشکیل تیمی با دیدگاه‌های متنوع در برابر ایران است

«بلینکن از راب مالی خواسته، افرادی را که موضع سخت‌گیرانه‌تری در برابر جمهوری اسلامی دارند نیز به گروه اضافه کند»

تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا- CARLOS BARRIA / POOL / AFP

پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس در یک گزارش اختصاصی از درخواست تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از راب مالی نماینده ویژه آن وزارتخانه در امور ایران برای تشکیل تیمی متشکل از دیلپمات‌ها و کارشناسان با دیدگاه‌های گوناگون در ارتباط با ایران خبر داد.

به عقیده باراک راوید نویسنده گزارش، این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده در تلاش برای به‌کارگیری افرادی با تفکر و دیدگاه‌های متنوع برای تدوین سیاست‌های آتی خود در برابر ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، همچنین از قول یک منبع نزدیک به دولت بایدن، که هویت او مشخص نشده است، گفته می‌شود که بلینکن از مالی خواسته است افرادی را که موضع سخت‌گیرانه‌تری در برابر جمهوری اسلامی دارند نیز به گروه اضافه کند.

باراک راوید، که در اسرائیل مستقر است، می‌گوید ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به او گفته است رابرت مالی تنها در آغاز روند تشکیل تیم جدید خود است، و هنگامی که شکل گرفت، او تنظیم راهبردی برای تعامل دوباره با ایران را آغاز خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند مالی علاوه بر همتایان اروپایی خود، با مقام‌های اسرائیل و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، نیز در تماس است. اما اسرائیلی‌ها و کشورهای خلیج فارس به نویسنده گزارش گفته‌اند از نرم بودن بیش از حد او در مقابل ایران نگران هستند.

رابرت مالی به مذاکراتی که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی و ایران انجامید کمک کرد و پس از خروج واشنگتن از آن، از مدافعان شناخته‌شده بازگشت هر دو ایران و ایالات متحده به توافق اصلی، پیش از هر گونه مذاکره برای توافق فراگیرتر بوده است.

وی ماه پیش به اکسیوس گفت هر دو طرف برای کامل کردن روند «پیروی در برابر پیروی» پیش از انتخابات ریاست جمهوری ژوئن آینده در ایران، مشوق‌هایی دارند. به نوشته این پایگاه خبری، هر دو دولت آمریکا و ایران، در اصول از چنین چارچوبی حمایت می‌کنند.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین، با اشاره به گام‌های تهران برای عبور از تعهداتش در برجام، گفت «گام‌های خاص فشار بر بایدن را برای توافق بیشتر می‌کند، اما ممکن است به نقطه‌ای برسد که فشار بیشتر به این معنا باشد که رویکرد دولت بایدن تغییر خواهد کرد.»