باغ‌وحش بریستول رسیدگی به وضعیت شیر ایرانی را در اولویت قرار می‌دهد

انتقال شیرهای ایرانی به باغ‌وحش ارم زیر نظر اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپایی بوده است

با افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت هیرمان، شیر ایرانی باغ‌وحش ارم، مقامات باغ‌وحش بریستول اعلام کردند درحال گفتگو با اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپایی برای بررسی وضعیت سلامت این شیر هستند.

باغ‌وحش بریستول که خانه اول هیرمان بود به ایندیپندنت فارسی گفت: «امروز با همکارانمان در اتحادیه باغ‌وحش‌ها صحبت کردیم تا سلامت این حیوان را در اولویت قرار دهند.»

مسئولان این باغ‌وحش ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت کنونی هیرمان که در زمان اقامت در باغ‌وحش آن‌ها کامران نام داشت و با اشاره به اینکه این انتقال زیر نظر اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپایی یا EAZA انجام‌شده است، گفتند: «این انتقال با تائید و توصیه دریافتی از طرف EAZA انجام‌شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باغ‌وحش بریستول به سؤالات ایندیپندنت فارسی درباره اطلاعات پیشین آن‌ها از وضعیت سلامتی شیر نر ایرانی پاسخی نداد. مقامات این باغ‌وحش درباره اینکه آیا به‌طور مرتب در جریان وضعیت سلامت هیرمان بوده‌اند یا خیر نیز اظهارنظری نکرده و پاسخ به این سؤالات را به اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا محول کردند.

این شیر در سال ۱۳۹۸ طبق توافق باغ‌وحش ارم تهران و اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا (EAZA) به ایران منتقل شد. همچنین یک قلاده شیر ماده ایرانی به نام ایلدا نیز از باغ‌وحش دوبلین ایرلند به باغ‌وحش ارم آورده شد.

اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپایی نیز با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد:«باغ‌وحش تهران، کاندیدای عضویت در EAZA (CfM) است و برای دستیابی به استانداردهای بالایی که در بلندمدت از اعضا نیاز داریم، تلاش می‌کند.»

این اتحادیه در پاسخ به «ایمیل‌های دریافتی که ادعا می‌کند حیوان بیمار است، در وضعیت بدی نگهداری می‌شود و توسط دامپزشک درمان نمی‌شود» گفت «دیدارهای قبلی آن‌ها از این باغ‌وحش که شامل بازدید از یک محفظه کاملاً جدید برای شیر آسیایی بود هیچ نگرانی برای گروه آن‌ها ایجاد نکرد.»

این اتحادیه درباره این‌که این بازدیدها در چه زمانی انجام‌شده است و یا وضعیت شیر ماده انتقالی، چیست اطلاعاتی را منتشر نکرد.

نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامتی شیر نر زمانی آغاز شد که کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از هیرمان، شیر ۹ ساله باغ‌وحش ارم، از بی‌حالی و بیماری او خبر دادند.

پس از انتشار این گزارش‌ها، باغ‌وحش ارم اعلام کرد حال هیرمان خوب نیست. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران تائید کرد که «علائم بالینی این شیر بی‌حالی و آبریزش بینی است، همچنین دچار اختلال در قسمت فوقانی سیستم تنفسی شده است.»

از ابتدای این انتقال تردیدهایی بابت اینکه مجموعه ارم توان نگهداری و مراقبت ازاین‌گونه درخطر را داشته باشد، از جانب فعالان محیط‌زیست در ایران مطرح شد. این نگرانی‌ها بی‌مورد نبود. صورت هیرمان در ابتدای ورود به ایران در فرایند نقل‌وانتقال زخم برداشت.

در پروژه مشابه احیای ببر ایرانی، دو ببر از سیبری به ایران منتقل شد که ببر نر در زمستان ۸۹ بر اثر بیماری مشمشه تلف شد و ببر ماده از آن زمان تنها در قفس مانده است.

در آذرماه ۹۹ نیز یک ببر ماده در این باغ‌وحش کشته شد. به گزارش سازمان حفاظت از محیط‌زیست تهران، «نظارت ناکافی از سوی مسئولان باغ‌وحش ارم» باعث شد تا یک ببر نر که با شکستن حصارها وارد محوطه ببر ماده شود و او را زخمی کند. زخم‌هایی که درنهایت باعث مرگ ببر ماده شد.

در آخرین اظهارنظرها، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران درباره وضعیت سلامت این شیر گفت:«او از هفتم بهمن‌ماه دچار مشکل تنفسی شده بود زیر نظر اداره کل دامپزشکی استان تهران درمان و اکنون حال او رو به بهبودی است و جای نگرانی نیست.»

یکی از دامپزشکان معالج هیرمان که نخواست نامش فاش شود به یورونیوز فارسی گفت: «هیرمان در حال مرگ بود. به‌طوری‌که اگر به او رسیدگی نمی‌شد قطعاً تلف می‌شد. اما به‌موقع او را از مرگ نجات دادیم.»