وکلای رئیس جمهور سابق آمریکا: ترامپ حق داشت نتایج انتخابات را زیر سوال ببرد

دومین جلسه استیضاح دونالد ترامپ هفته آینده در سنا برگزار می‌شود

وکلای ترامپ گفته‌اند که سنا نمی‌تواند در حالی که ترامپ دیگر رئیس‌جمهوری نیست، به استیضاح وی رای دهد-MANDEL NGAN / AFP

وکلای دونالد ترامپ در واکنش رسمی به استیضاح وی، می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق حق داشته است نتایج انتخابات را زیر سؤال ببرد.

گروه جدید مدافعان حقوقی آقای ترامپ، پیش از دومین استیضاح وی که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است و کمتر از یک هفته دیگر در مجلس سنا برگزار می‌شود، پاسخی ۱۵ صفحه‌ای ارایه داده‌اند. آنان در این پاسخ مدعی شدند که انکار پیروزی جو بایدن و ادعای ترامپ مبنی بر دزدیده شدن آرا با توجه به متمم اول قانون اساسی کشور، با حق آزادی بیان او مطابقت دارد.

بروس کستور و دیوید شوئن، وکلای ترامپ همچنین گفته‌اند که سنا نمی‌تواند در حالی که ترامپ دیگر رئیس‌جمهوری نیست، به استیضاح وی رای دهد. گروه وکلای آقای ترامپ نوشته است: «طبق قانون اساسی کسی می‌تواند استیضاح شود که اکنون سر کار است. از آنجایی که چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور دیگر «رئیس‌جمهور» نیست، اجرایی کردن عبارت «می‌تواند با استیضاح به علت... از قدرت برکنار شود»، دیگر برای سنا ممکن نیست.»

از طرفی، رهبران استیضاح در مجلس سنا در نطق پیش از برگزاری جلسه استیضاح (که آن را نیز در روز سه‌شنبه به این پرونده افزودند) بر این مدعای خود تاکید کردند و گفتند که برگزاری جلسه استیضاح و محکوم کردن آقای ترامپ مسبوق به سابقه است زیرا این اقدام موقعی انجام شده که او هنوز در مسند ریاست‌جمهوری بوده است. مدیران امور استیضاح تصریح کردند: «در متن قانون اساسی، از «استثنا کردن ماه ژانویه» یا شرط دیگری برای طرح استیضاح صحبتی نشده است. رئیس‌جمهور باید از روز اول قبول مسئولیت تا روز آخر به روشنی پاسخگوی عملکرد خود باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در متن پاسخ وکلای آقای ترامپ، به ادعاهای بی‌اساس و مخرب وی مبنی بر تقلب در انتخابات، اشاره‌ای گذرا شده است؛ انتخاباتی که منجر به شکست وی در برابر آقای بایدن شد. آنان نوشته‌اند: «پس از انتخابات ماه نوامبر، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور با استفاده از حق آزادی بیان خود طبق متمم اول قانون اساسی، اعلام کرد که نتایج انتخابات مشکوک است زیرا سیاستمداران یا قضات، زیر پوشش اجرای «مقررات ایمنی» همه‌گیری کووید-۱۹، قوانین و مقررات انتخاباتی در اکثر ایالت‌ها –جز چند ایالت- را بدون آن که لزوما تایید قانون‌گذاران ایالتی را بگیرند، تغییر دادند. مدارک اندکی که وجود دارند کافی نیستند اما بر اساس آن‌ها، هیچ حقوقدان بی‌طرفی نمی‌تواند نتیجه بگیرد که بیانات چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور دقیق بوده است یا نه، به همین دلیل، او شائبه بی‌اساس بودن سخنان خود را رد می‌کند.»

آقای ترامپ و حامیانش نتوانسته‌اند هیچ مدرکی دال بر وقوع تقلب در انتخابات ارایه کنند و کارگروه کشف جرایم سایبری دولت فدرال این انتخابات را «سالم‌ترین» انتخابات در تاریخ ایالات‌متحده خوانده است.

رهبران استیضاح در مجلس می‌گویند که به اعتقاد آنان، اقدامات آقای ترامپ در انکار نتایج انتخابات، نقشی اساسی در وقوع خشونت‌های ششم ژانویه در ساختمان کنگره داشته است: «رئیس‌جمهور ترامپ معرکه ششم ژانویه را به پا کرد. صدها نفر حاضر بودند تا با اشاره وی دست به خشونت بزنند و هرکاری کنند تا او در قدرت بماند. فقط کافی بود به آن‌ها بگویند رئیس‌جمهور آن‌ها به «مبارزه تمام‌عیارشان» نیاز دارد. آنان فقط به یک جرقه اولیه از سوی رئیس‌جمهور ترامپ نیاز داشتند.»

آنان همچنین ادعای آقای ترامپ در مورد آزادی بیان را مردود خواندند و گفتند: «متمم اول قانون اساسی از حق آزادی بیان شهروندان در مقابل دولت حمایت می‌کند، نه از حق مقامات دولتی برای پاسخگو نبودن در برابر سوءاستفاده‌های آنان از قدرت.»

© The Independent