نگاهی به دارایی‌های ثروتمندترین مرد جهان

بزوس صاحب گران‌ترین خانه کالیفرنیا و بیست‌و‌پنجمین ملاک بزرگ آمریکا است

جف بزوس، در فهرست میلیارد‌های جهان مجله فوربس ثروتمندترین مرد جهان معرفی شده است - Manjunath KIRAN / AFP

او با دارایی شخصی ۱۹۶.۲ میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد جهان است و نمونه سرمایه‌گذاری‌های تجملاتی وی هم‌ به خوبی آن را نمایان می‌کند.

جف بزوس در اواسط دهه ۱۹۹۰ در گاراژ یک خانه اجاره‌ای نزدیک سیاتل، واشنگتن، سایت آمازون را راه‌اندازی کرد که با جایگاه فعلی او در سال ۲۰۲۱ فرسنگ‌ها فاصله دارد و البته وی اعلام کرده است که از سمت مدیرعاملی این شرکت ۱.۷ تریلیون دلاری کناره‌گیری می‌کند.

حتی جدایی جنجال‌برانگیز او از همسر سابقش مک‌کنزی در سال ۲۰۱۹ و رقم خیره‌کننده ۳۴ میلیارد دلاری که برای طلاق به او پرداخت کرد (امری که مک‌کنزی را به سومین زن ثروتمند جهان تبدیل نمود) خلائی در سرمایه او ایجاد نکرد.

آقای بزوس، که بیست‌و‌پنجمین ملاک بزرگ در ایالات متحده است، بعد از طلاق دست به مجموعه خرج‌های سرسام‌آوری زد تا مجموعه املاک و مستغلات خود را به رخ بکشد و نشان دهد که چیزی از سرمایه او کم نشده است.

او تنها دو ماه پس از قطعی شدن طلاق، سه آپارتمان در سه طبقه‌ی متوالی به مبلغ ۸۰ میلیون دلار در نیویورک خریداری کرد. پس از آن هم ۱۶ میلیون دلار هزینه کرد تا به آپارتمانش در خیابان پنجم نیویورک، طبقه‌ی چهارم اضافه کند، که مساحت خانه‌اش را در مجموع به بیش از ۱۸۰۰ متر مربع رساند.

این ملک در حال حاضر ۱۵ اتاق خواب، ۱۴ سرویس حمام، یک اتاق سینما، یک اتاق بازی، یک سالن بدن‌سازی و حتی یک زمین گلف داخل سالن دارد.

علاوه بر این‌ها، آقای بزوس در ساختمان آرت دکو، رو به سنترال پارک نیویورک سه آپارتمان دارد که ۷.۶ میلیون دلار برای آن‌ها هزینه کرده است.

او در فهرست میلیارد‌های جهان مجله فوربس ثروتمندترین مرد جهان معرفی شده، اما در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، کمی عقب‌تر از ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، در مقام دوم قرار دارد. قیمت سهام شرکت آمازون از زمان عرضه سهام اولیه تا پایان روز سه‌شنبه ۲۲۵،۲۲۳ درصد افزایش یافته و ارزش خالص آن تقریبا به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

در حالی‌که آقای ماسک قول داده تمام دارایی خود را صرف فرستادن بشر به مریخ کند، آقای بزوس تنها به خرید خانه‌های مجلل می‌پردازد .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوریه سال گذشته، آقای بزوس با خرید عمارت دیوید گفن، غول صنعت سرگرمی، در لس آنجلس به مبلغ ۱۶۵ میلیون دلار، بزرگترین معامله املاک و مستغلات در تاریخ کالیفرنیا را رقم زد. این عمارت ۱۲۶۰ متر مربعی روی یک زمین ۹ هکتاری در بورلی هیلز قرار گرفته و دارای دو خانه مجزا برای مهمان، استخر شنا و یک زمین گلف نُه-سوراخه است.

به گفته کارشناسان املاک و مستغلات، امکان ندارد در حال حاضر کسی بتواند یک زمین ۹ هکتاری تقسیم‌‌نشده پیدا کند و چیزی روی آن بسازد. این خانه، با هشت اتاق خواب و ۹ حمام، در سال ۱۹۲۶ برای جک وارنر، بنیانگذار استودیوی برادران وارنر، ساخته شد. قسمتی از کفپوش این خانه هم برای ناپلئون طراحی شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، آقایان روی کشتی خصوصی ۲۰۰ میلیون دلاری آقای گفن با نام «طلوع خورشید» این معامله را انجام دادند و این تنها ملکی نیست که آقای بزوس در بورلی هیلز خریداری کرده است.

او در سال ۲۰۰۷، ۲۴ میلیون دلار خرج یک عمارت هفت خوابه با هفت حمام به سبک معماری اسپانیایی و شش پارکینگ کرد. سپس در سال ۲۰۱۷ خانه ۴۳۰ متری کنار آن را به قیمت ۱۳ میلیون دلار خرید. آقای بزوس همچنین صاحب موزه نساجی سابق در واشنگتن دی‌سی است که آن را به قیمت ۲۳ میلیون دلار خریداری کرده بود.

او ساختمان ساخت سال ۱۹۱۲ در محله‌ی کالوراما، جایی که باراک و میشل اوباما در آن زندگی می‌کنند، را با ملک مجاور ادغام کرد تا آن را به بزرگترین خانه در شهر  با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، تبدیل کند.

او ۱۲ میلیون دلار صرف نوسازی آن ملک کرد، سپس در سال ۲۰۲۰ ملک روبه‌رو را به قیمت ۵ میلیون دلار خریداری کرد تا حریم خصوصی بیشتری داشته باشد.

آقای بزوس می‌تواند در سیاتل در دو ملک ساحلی در مدینا، واشنگتن، اقامت داشته باشد . وی در آنجا برای یک خانه ۱۹۰۰ متر مربعی با پنج اتاق خواب و چهار حمام کنار دریاچه واشنگتن ۱۰ میلیون دلار هزینه کرده است. در ضمن گفته می‌شود که او در آن نزدیکی خانه‌ای دیگر به ارزش ۵۳ میلیون دلار دارد.

آقای بزوس در شهر نیومکزیکو به دنیا آمد اما در جوانی به تگزاس نقل مکان کرد و چندین سال هم در خارج از هیوستون زندگی کرد. او در زمان کودکی تابستان‌ها را در مزرعه‌ی ۱۰ هزار هکتاری پدربزرگ و مادربزرگش در کوتلا، تگزاس، می‌گذراند.

او با خرید مزرعه ۱۶۰ هزار هکتاری کورن رنچ در ون هورن، تگزاس، همان خاطرات را برای چهار فرزند خود تداعی می‌کند. این ملک دارای یک عمارت و یک خانه دو طبقه با ۱۲ اتاق خواب است که هم اکنون پایگاه اصلی شرکت فضایی خصوصی وی یعنی «بلو اوریجین»، می‌باشد. مهندسان در حال ساختن یک ساعت در کوهی هستند که در این زمین واقع شده است، این ساعت زمان را تا ۱۰ هزار سال آینده نشان خواهد داد.

آقای بزوس برای جابجایی بین خانه‌های خود می‌تواند یکی از دو جت شخصی گالف‌استریم جی۶۵۰ای‌آر را که ارزششان روی هم ۱۵۰ میلیون دلار است، به کار گیرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی