شهرداری پاریس یک منطقه را به نام «احمدشاه مسعود» نامگذاری کرد

بیست سال از ترور فرمانده معروف ضدطالبان می‌گذرد و بحث بازگشت این گروه دوباره داغ شده است

مسعود فرمانده فقید مخالف طالبان بیست سال پیش توسط تروریست‌های القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، کشته شد- MASSOUD HOSSAINI / AFP

شهرداری پاریس یک منطقه در این شهر را با نام «احمدشاه مسعود» فرمانده فقید ضدطالبان نامگذاری کرد.

شورای شهر پاریس به اتفاق آرا تصمیم گرفت که پلاک پاریس‌۸ را به احترام فرمانده احمدشاه مسعود نامگذاری کند.

پاریس نخستین شهر جهان است که ۲۰ سال پس از ترور احمدشاه مسعود به این مبارز افغان ادای احترام می‌کند. شورای شهر پاریس گفت این مبارز برای آزادی و علیه بنیادگرایی در افغانستان جنگیده ‌است.

این تصمیم شورای شهر پاریس مورد استقبال گسترده‌ هواداران آقای مسعود در افغانستان قرار گرفت.

احمد مسعود، فرزند او می‌نویسد: «خبر خوشایندی از پاریس رسید. شهردار و شورای شهر پاریس به اتفاق آرا رای دادند که به احترام پدرم و فداکاری‌های او در راه صلح، عدالت و آزادی در افغانستان، نامش را بر منطقه‌ای بگذارند.»

او می‌افزاید: «من و خانواده‌ام می‌خواهیم از ته دل از آنه هیدالگو (شهردار پاریس)، شورای شهر و دوست گرامی ما برنارد هنری لیوی (اندیشمند فرانسوی)، برای این اقدام، قدردانی کنیم. جای افتخار است برای مردم افغانستان و به ویژه خانواده من که می‌بینیم ۲۰ سال پس از شهادتش، قهرمان ملی کشور ما ارج گذاشته می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به مبارزه ادامه‌دار احمدشاه مسعود می‌گوید این تلاش‌ها برای بشریت بود و فرمانده مسعود می‌خواست صرف نظر از نژاد و مذهب‌؛ عدالت و آزادی برای تمام مردم تامین شود.

رضا دقتی، خبرنگار عکاس ایرانی که عمری را در کنار احمدشاه مسعود گذارند نیز می‌نویسد که مدت‌ها پیش انتظار داشت چنین احترامی به فرمانده افغان گذاشته شود. او می‌نویسد: «من از آنه هیدالگو و برنارد هنری لیوی سپاسگزارم. من افتخار گفت‌وگو با آنها درباره تعهد مشترک مان به دنیای عادل‌تر و فراگیرتر و این احترام همیشگی به مسعود، مرد بزرگ و دوستم را داشته‌ام.»

افغانستان و فرانسه رابطه عمیق تاریخی دارند. فرانسه در دوران جنگ‌های افغانستان، در کنار مردم این کشور قرار گرفت.

این کشور در دوران طالبان مورد حمایت پاکستان و برخی کشورهای منطقه، میزبان احمدشاه مسعود بود و این فرمانده فقید توانست پیام مقاومتش را به گوش جهانیان برساند.

بیشتر از زندگی