کمیسیون اصل ۹۰: واردات واکسن از آمریکا، بریتانیا و فرانسه منتفی شود

«تدابیر ویژه» برای افرادی که در برنامه واکسیناسیون حاضر به ارائه کد ملی نیستند

از «شرکت‌های داروسازی چندملیتی که سوابق فراوانی در تخلفات دارویی دارند»، واکسن نمی‌خریم- عکس از  خبرگزاری مهر

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ایران درباره استفاده از واکسن کرونا در ایران، منتشر شد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس،  در جلسه علنی امروز، سه‌شنبه ۱۴ بهمن  گزارش این کمیسیون درباره  واکسن کرونا را به اطلاع نمایندگان رساند.

اعضای این کمسیون در گزارش خود با اشاره به ۹ واکسن ایرانی در دست ساخت، آزمایش و یا تحقیقات و «بی‌اعتمادی» به سازندگان واکسن‌های غیر ایرانی، خواستند تا «واردات واکسن از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که دشمنی آن‌ها با مردم شریف ایران اثبات‌شده است منتفی شود.»

نویسندگان این گزارش، می‌گویند «سیاست کلی وزارت بهداشت در مورد تأمین واکسن با اتکا به توانایی داخلی تعریف شود و در عمل نیز هدف‌گذاری تأمین واکسن با این نگاه انجام شود.» بنابراین «در رابطه با قرارداد کوواکس، مذاکرات لازم انجام شود تا واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی به کشور داده نشود. در غیر این صورت این معاهده لغو گردد و هزینه پرداخت‌شده پس گرفته شود.»

برنامه کوواکس،  مشارکتی جهانی بین شرکت‌ها و دولت‌ها است تا موجب تسریع در ساخت و تولید واکسن‌های کووید-۱۹ و توزیع عادلانه آن در سراسر جهان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش کمیسیون اصل نود با اشاره چندباره به واکنش‌های عمومی به سخنان علی خامنه‌ای در ممنوعیت خرید واکسن از کشورهای خاص و کارزار اینترنتی «واکسن بخرید» آن را تلاش «رسانه‌های غرب‌گرای داخل و جریانات معاند» خوانده و عنوان می‌کند «اکثریت جامعه نسبت به واکسن تولید داخل موضع مثبت و خوش‌بینانه داشته‌اند.»

هفته گذشته، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر نظر علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره لزوم استفاده از واکسن داخلی و ممنوعیت استفاده از واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی گفته بود:«تنها کشوری بودیم که اعلام کردیم همه سبد واکسن متعلق به این مجموعه (کوواکس) را نمی‌خواهیم. مصطفی قانعی خردادماه آینده را زمان شروع طرح واکسیناسیون عمومی اعلام کرده بود.

در گزارش کمیسیون اصل نود، شرکت‌های سازنده واکسن از جمله فایزر، مدرنا و آسترازنکا به عنوان «شرکت‌های داروسازی چندملیتی که سوابق فراوانی در تخلفات دارویی دارند» معرفی‌شده‌اند. همچنین با اشاره به «ماجرای ورود خون‌های آلوده به ویروس ایدز از کشور فرانسه به سایر کشورها از جمله ایران» این کشور منبعی غیرقابل‌اعتماد برای خرید واکسن اعلام شد.

از نگاه این کمیسیون «دستیابی ایران به تکنولوژی تولید واکسن، یکی از مهم‌ترین عوامل پدافند غیرعامل» است و باید از نگاه کوتاه‌مدت به این موضوع و یا متوقف نمودن آن به دلیل عدم صرفه اقتصادی اجتناب شود.

کمیسیون اصل نود از مقامات بهداشتی ایران خواسته است تا برنامه خرید، تولید و توزیع واکسن را محتاطانه اجرا کنند تا از آسیب‌هایی چون بازار سیاه دارو و خریدوفروش خارج از سیستم درمانی، احتکار و غیره جلوگیری شود.

این کمیسیون با انتقاد از شکست برنامه واکسیناسیون آنفولانزا و اجتناب «برخی از نهادهای خاص نظیر نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی» از ارائه اطلاعات نظیر کد ملی، خواسته است تا برای «تدابیر ویژه» برای افرادی که حاضر به ارائه کد ملی نیستند در نظر گرفته شود.