حمله گاندوها به کودکان بلوچ

وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان

عکس از مهین محمدزاده - تسنیم

در پی بارندگی شدید در استان سیستان و بلوچستان، سد پیشین در جنوب استان سرریز شده و رودخانه کاجو در قصرقند طغیان کرده که موجب آمدن سیل به خانه و زندگی مردم شده است. این سد ۱۷۵میلیون متر مکعب ظرفیت آب دارد.

در پی این حادثه، نیازها و کمبودهای مردم این استان بیش از پیش نمایان شده است. به طور مثال حدود ۴۰ روستا با سکنه ۱۳ هزار نفری به دلیل نبودن یک پل بر روی رودخانه کاجو در سیلاب گرفتار شده‌اند و طبق گزارش‌ها تاکنون یک مادر باردار و ۲ فرد دیگر دچار عقرب گزیدگی شده اند که هیچ‌گونه دسترسی به امدادرسانان پزشکی ندارند. به گفته معاون عملیاتی امداد و نجات استان سیستان و بلوچستان، به علت قطع تمامی راه‌های ارتباطی یک فروند بالگرد برای امداد رسانی هوایی به منطقه اعزام شده است. نیروهای امدادی برای امداد رسانی به بعضی از روستاها رفته‌اند ولی به علت عدم آنتن دهی موبایل با آنها نمی‌توان ارتباط گرفت.

این در حالیست که مردم منطقه مدت‌هاست با بحران بی آبی مواجه هستند. در اتفاقی دلخراش، گاندو (تمساح محلی ایرانی) دست راست حوا، دختر ۱۰ ساله روستای کشاری از توابع سرباز در این استان را می‌بلعد. این دختر به دلیل نبود آب لوله کشی، برای گرفتن آب مجبور به گرفتن آب از برکه می شود و در آنجا طعمه گاندو می‌شود. خرداد ماه امسال نیز، ۳ دختر بچه در یکی از روستاهای بخش پلان چابهار برای برداشتن آب به داخل هوتگ ها پرت شده و در آن غرق شدند.

در پی بالا آمدن آب و نزدیکی خطرناک جانوران به مردم، ذکریا، پسر هشت ساله ساکن روستای کهیربرز نیز مورد حمله گاندو قرار گرفت و از ناحیه ران پای چپ آسیب دید. وی به بیمارستان امام علی چابهار انتقال یافته است.

گفتنی است ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها شبکه آب ندارند و به صورت سقایی (با تانکر) با سهمیه هر نفر ۱۵ لیتر آبرسانی می‌شوند.

بیشتر از