نقص غیرقابل توضیح در سیستم برق بوئینگ ۷۳۷ مکس

از هر بیست و پنج هواپیمای مکس، یکی در همان سال اول خدمت، حادثه مرتبط با ایمنی را تجربه کرده است

بوئینگ ۷۳۷ مکس، با گذشت بیست ماه وقفه پس از دومین سانحه مرگبار، ماه گذشته دوباره به خدمت گرفته شد - David Ryder / Getty Images via AFP

اد پیرسون، یکی از مدیران سابق بوئینگ ادعاهایی درباره وجود نقایصی در ساخت بوئینگ ۷۳۷ مکس طرح کرده است.

او، که در آگوست ۲۰۱۸ از سمت خود در کارخانه  بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته شد، مقاله‌ای  درباره وقایع ماه‌های پیش از دو سانحه مرگبار، که این هواپیما را زمین‌گیر کرد نوشته و در آن از آنچه که او "شرایط تولید ناپایدار و خطرناک و بی نظم" می نامد، صحبت کرده است. 

بوئینگ ۷۳۷ مکس، با گذشت بیست ماه وقفه پس از دومین سانحه مرگبار، ماه گذشته دوباره به خدمت گرفته شد. در اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از آنکه پرواز لاین ایر۶۱۰ (Lion Air 610) اندکی پس از برخاستن از جاکارتا به زمین سقوط کرد، ۱۸۹ نفر جان باختند. در ماه مارس پس از آن، ۱۵۷ مسافر و خدمه پرواز شماره ۳۰۲ هواپیمایی اتیوپی در اثر سقوطی بسیار مشابه با سانحه قبلی جان خود را از دست دادند. 

در هر دو سانحه، سامانه نرم افزاری که با حسگر اشتباه فعال می شد، دماغه هواپیما را مجبور می‌کرد با وجود تلاش‌های خلبان، به سمت پایین برود. هواپیمای مکس فورا در سراسر جهان از انجام پروازهای مسافربری منع شد. بوئینگ اصرار دارد که جدیدترین نمونه از سری‌های بسیار موفق ۷۳۷، ایمن است. یکی از سخنگویان بوئینگ می گوید: "ما به همکاری با آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) ادامه می دهیم، سایر قانون‌گذاران و مشتریان ما در سراسر جهان با امنیت خاطر هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷-۸ و ۷۳۷-۹ را به خدمت بگیرند.» 

اما آقای پیرسون، که خود فرمانده بازنشسته نیروی دریایی بوده و در دسامبر ۲۰۱۹ به عنوان شاهد افشاگر خطا در برابر کنگره شهادت داده بود، شرایط تولید بی‌نظم در تولید هواپیمای مکس را ترسیم می‌کند که به گفته او منجر به بروز خطاهایی از جمله "ناهنجاری و نقص‌های غیرقابل توضیح در سیستم برق" می‌شود. 

او می‌گوید که هواپیمایی که در فاجعه لاین ایر (Lion Air) سقوط کرد، تنها هشت هفته پس از تحویل، شروع به نمایش پیغام خطا در سیستم کنترل پرواز کرده بود. «به جای نشانگرهای معمولی سرعت و ارتفاع، خلبانان با پیغام خطاهای مداوم در نشانگرهای سرعت و ارتفاع مواجه شدند.» خلبانان به خصوص در زمان برخاستن، فرود و حین پرواز در شرایط جوی به سامانه هدایتگر و اطلاعات دقیقی از سرعت و ارتفاع نیاز دارند. «این پیغام خطاهای پی در پی نشانه‌ای از یک خرابی در سیستم بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در خصوص بوئینگ ۷۳۷ مکس هواپیمایی اتیوپی می‌نویسد:« برای هواپیمایی که تازه از تولید کارخانه بیرون آمده، این هواپیما سابقه مشکلات و نقص در سامانه کنترل داشت.»

«هواپیمای شرکت هواپیمایی اتیوپی همچنین دارای نقایصی در سیستم کنترل پرواز و سامانه برق خود بود. برای مثال، سه روز پیش از سانحه، چراغ نمایشگر دستگاه برق کمکی (APU) روشن شده بود و همچنین پشتیبانی محافظ منبع برق و نیوماتیک (APU) نیز خاموش شده بود.»

«زمانی که این دو هواپیما در سال ۲۰۱۸ تولید شدند، کارخانه ۷۳۷ در رنتون واشنگتن  تحت فشار زیادی بود. شرایط محیط کار می‌توانست به سادگی به اشتباهی منجر شود که روی سامانه‌های حساس برق هواپیماها تاثیر داشته باشند.»

آقای پیرسون می گوید که کارمندان استخدامی بوئینگ با انبوهی از هواپیماهای نیمه‌کاره و فشار شدید برنامه زمانی فشرده دست و پنجه نرم می‌کردند.

او می‌گوید:« از هر بیست و پنج هواپیمای مکس، یکی در همان سال اول خدمت، حادثه مرتبط با ایمنی را تجربه کرده بود که دو تا از آنها به سوانح مرگبار منجر شدند.» چنین پیشینه‌ای در هواپیماهای مدرن امروزی بی‌سابقه است.«اصلاحاتی که به منظور اعطای مجوز دوباره اداره هوانوردی فدرال (FAA) انجام گرفته، نمی‌تواند این مشکل را به شکل مناسبی حل کند.»

مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی دیو کلهون اوایل ماه جاری به کارمندان بوئینگ گفته بود:«هیچ چیزی در بوئینگ بیش از ایمنی برای کارمندان ما و محصولات ما و خدمات ما مهم نیست و طی سال گذشته ما مجموعه اقداماتی را برای بهبود سطح ایمنی و ارتقا دادن ملاحظات ایمنی انجام داده‌ایم.»

این شرکت در بیانیه‌ای که در تارنمای خود منتشر کرده می‌نویسد:« طی بیست ماه گذشته، بوئینگ از نزدیک با شرکت‌های هوایی همکاری کرده و پیشنهادهای دقیق و باجزئیاتی در خصوص انبار کالا در دراز مدت ارائه کرده و تضمین تامین نیاز آنها بخشی از تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشت این هواپیماها به خدمت بوده است.»

بزرگ‌ترین مشتری اروپایی بوئینگ ۷۳۷ مکس، رایان ایر است که قصد دارد در تابستان سال جاری این هواپیماها را به خدمت بگیرد. رایان ایر که ۲۱۰ فروند از این هواپیماهای جت سفارش داده است، ایمن‌ترین شرکت هوایی دنیا از لحاظ تعداد مسافرین است که آنها را بدون سانحه هوایی جابه‌جا می‌کند.

© The Independent

بیشتر از سفر