خروج سربازان بین‌المللی از افغانستان به تعویق افتاد

چهار مقام ناتو به رویترز گفته‌اند که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان به تعویق افتاده است

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو حدود ۱۰ هزار سرباز در افغانستان دارد که نقش حمایتی دارند -AREF KARIMI / AFP

چهار مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که برخلاف توافق صلح آمریکا با طالبان، سربازان این کشور تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج نخواهند شد.

آمریکا و طالبان در توافقنامه صلح قطر که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، توافق کرده‌اند که تمام سربازان خارجی از افغانستان تا سه ماه دیگر خارج شوند. اما برآورده شدن این توافق به اوضاع جاری در آن کشور بستگی دارد. قطع رابطه طالبان با ترویسم، کاهش خشونت و مذاکرات صلح معنادار از جمله شرایط تحقق این امر بوده است.

اکنون مقام‌های ارشد ناتو می‌گویند نیروهای بین‌المللی برنامه دارند که مدتی بعد از ماه مه نیز در افغانستان حضور داشته باشند. این اقدام می‌تواند توافقنامه صلح طالبان را به مخاطره بیندازند و به تنش و جنگ دامن بزند.

یک مقام ارشد ناتو، که به دلیل حساسیت موضوع بدون ذکر نامش سخن می‌گفت، به رویترز گفته است: «شرایط برآورده نشده است. با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا تغییراتی در سیاست به وجود خواهد آمد و آن حس فوریت برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان دیگر وجود نخواهد داشت و از این رو شاهد راهبرد بسیار حساب شده‌ای برای خروج از این کشور خواهیم بود.»

این مقام گفته است که دیگر ضرب‌الاجل ماه مه مد نظر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت دونالد ترامپ بدون مشورت با متحدان ناتو یا دولت افغانستان، آن توافقنامه را گام به گام عملی کرده است و شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را به ۲۵۰۰ نفر رسانده است. اما اکنون مقام‌های ارشد ناتو در ماه فوریه پیش رو در جلسه‌ای در بروکسل درباره خروج نیروهای بین‌المللی ائتلاف ضدتروریسم گفت‌وگو خواهند کرد.

علاوه بر ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی، متحدان اروپایی ناتو هم ۷۵۰۰ سرباز در افغانستان دارند و هماهنگی بین اعضای ناتو بیشتر هم شده است.

اوانا لونجسکو، سخنگوی ناتو، می‌گوید: «هیچ عضو ناتو نمی‌خواهد بیش از ضرورت در افغانستان بماند. اما موضع ما روشن بوده است که حضور ما در این کشور مشروط به شرایطی است. متحدان همراه با بررسی اوضاع عمومی، درباره گام‌های بعدی مشورت خواهند کرد.»

پیشتر، پنتاگون و وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بودند که گروه طالبان شرایط مندرج در موافقت‌نامه صلح قطر را رعایت نکرده است و همچنان با گروه‌های ترویستی مانند القاعده رابطه دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در تماس تلفنی اخیرش با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، بر نیاز به برآورده شدن شرایط تاکید کرده بود. آمریکا هم اکنون توافقنامه صلح قطر را مورد بازنگری قرار داده است و انتظار می‌رود نتایج آن را به زودی اعلام کند.

با این حال، مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان در قطر به بن‌بست خورده است و هیات‌های بلندرتبه طالبان برای دیدار و مذاکره به تهران و مسکو رفته‌اند. ملاعبدالغنی برادر با جواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده و آقای ظریف در این دیدار از ایجاد یک حکومت فراگیر اسلامی حمایت کرده‌است.

بیشتر از جهان