ظریف در دیدار با ملا برادر از «دولت فراگیر اسلامی» در افغانستان حمایت کرد

آمریکا و ایران هر دو از ایجاد «دولت فراگیر اسلامی» پساصلح در افغانستان حمایت کرده‌‌اند

جواد ظریف در مقر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران از ملا عبدالغنی برادر پذیرایی می‌کند - تسنیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، بر ایجاد «دولت فراگیر اسلامی» در افغانستان تاکید کرد.

آقای برادر به دعوت جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد. او پیشتر با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

محمد نعیم، سخگوی گروه طالبان، ساعتی پیش در توییتی گفت: «امروز قبل از ظهر جلسهای بین ملا برادر آخوند، معاون سیاسی امارت اسلامی و رئیس دفتر سیاسی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این دیدار که در فضایی خوب برگزار شد، مسائل مربوط به دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

به نوشته او، دو طرف«همچنین پیرامون وضعیت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی، عملی شدن کامل توافقنامه دوحه و ضرورت صلح و امنیت در افغانستان و منطقه بحث کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، آقای ظریف در این دیدار گفته‌ است: « ما از یک دولت فراگیر اسلامی با حضور همه قومیت‌ها و مذاهب حمایت می‌کنیم و آن را ضرورتی برای افغانستان می‌دانیم.»

وزیر خارجه ایران گفته: «ما نمی‌توانیم شرایط را در خلاء در نظر بگیریم و این شرایط را برای رسیدن به حکومت آینده مشارکتی می‌شود در نظر گرفت.»

گروه طالبان در دومین مرحله مذاکرات که در دوحه قطر جریان دارد، بر کناره گیری اشرف غنی،‌ رئیس جمهوری کشور از مقام خود تاکید می‌کند، اما کابل چنین شرطی را از اساس رد کرده است.

این موضع‌گیری می‌تواند به معنای حمایت از تغییر دولت دموکراتیک افغانستان باشد که مورد حمایت آمریکا است. پیشتر وزارت خارجه افغانستان گفته بود که سفر ملا برادر به تهران را زیر نظر دارد و جمهوری اسلامی ایران کابل را در جریان این سفر قرار داده است.

آقای ظریف در دیدار خود با ملا برادر، با اشاره به اقدامات آمریکا در افغانستان تاکید کرده است که آمریکا میانجی و حکم خوبی برای دو طرف مذاکره نیست.

آمریکا بر اساس توافقی که با طالبان دارد، زمینه مذاکرات صلح بین‌الافغانی را فراهم کرده است و زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا خود با ملا برادر این توافقنامه را امضاء کرده‌است.

وزیر خارجه ایران اما همزمان از طالبان خواسته که سطح خشونت را کاهش دهد. او گفت: «مردم افغانستان از شما هستند و نبایستی در عملیات‌ها هدف قرار گیرند.»

به رغم تعهدات طالبان به کاهش خشونت، حملات این شورشیان در شهرهای مختلف افغانستانن ادامه دارد. این حملات قربانیان غیرنظامی زیادی بر جا گذاشته‌است. دولت افغانستان آتش‌بس را موضوع اصلی مذاکرات صلح در دوحه می‌داند، اما  اما طالبان بر کنار رفتن اشرف غنی، از مقام ریاست جمهوری اصرار دارد.