چوب حراج عطاءالله مهاجرانی بر «ته‌مانده اعتبارش»

برخی از اصلاح‌طلبان به‌تندی به توییت مهاجرانی واکنش نشان داده و او را به دروغگویی متهم کرده‌اند

مهاجرانی با انتقاد از «اصلاح‌طلبان رادیکال» گفت مخالف طرح اصلاح قانون مطبوعات بوده است - BEHROUZ MEHRI / AFP

تازه‌ترین توییت عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمد خاتمی، در انتقاد از کسانی که آنان را «اصلاح‌طلبان رادیکال» خوانده و در مقابل حمایت او از سپاه پاسداران و تلاش برای تشکیل دولت نظامی، با واکنش تند برخی از نمایندگان مجلس ششم، فعالان حوزه فرهنگ و چهره‌های جناح اصلاح‌طلب مواجه شده است.

تغییر مواضع و چرخش‌های عطاالله مهاجرانی، در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست، اما واکنش به توییت اخیر او از سوی طیف گسترده‌ای فعالان اصلاح‌طلب کم‌سابقه محسوب می‌شود. سخنان او به‌ویژه در باره احمد بورقانی، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نحوه برخورد با مطبوعات در زمان وزارت او، انتقادهای تندی را برانگیخته است.

روز گذشته مهاجرانی در حساب توییتر خود نوشت: «موج اول: مطبوعات رادیکال بود که فرمان هدایت آن در وزارت ارشاد نبود، مرحوم احمد بورانی هم با من هماهنگ نبود، به همین دلیل وقتی اختیار وزیر را که در اعطای مجوز به ایشان داده بودم، پس گرفتم، استعفا داد. موج اول اصلاح‌طلبان رادیکال با طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس به اوج خود رسید. من با طرح مخالف بودم می‌دانستم به سرانجام نمی‌رسد. نرسید. موج دوم: تخریب عمیق و گسترده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. گفتند هاشمی مرده سیاسی است. موج سوم: تخریب سپاه و طرح دولت نظامی است. حکایت همچنان ...»

در نخستین واکنش، علی نظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ششم در این باره نوشت: «دروغگو کم‌حافظه است، اما کم‌حافظگی عطاالله مهاجرانی در حد لالیگاست. من عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ششم بودم. درزمان بررسی طرح قانون مطبوعات ۴ بار به کمیسیون آمد و از طرح قانون مطبوعات حمایت کرد. گفته که مخالف این طرح بوده، انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون فرهنگی در تابستان ۷۹ سند رسوایی این دروغگو است.»

نظری وعده داد که به‌زودی متن سخنان مهاجرانی در ۲۲ فروردین ۷۹ یعنی ۴۹ روز قبل از افتتاح مجلس ششم را که خطاب به نمایندگان مجلس پنجم گفته بود، منتشر می‌کند.

سهام الدین بورقانی، فرزند مرحوم احمد بورقانی نیز با انتقاد از مهاجرانی نوشت: «بماند که حتی مفهوم واژه‌ها را هم قلب می‌کنید، اما بورقانی اگر قرار بود با شما هماهنگ و به شما شبیه شود که نماد شرافت نمی‌شد.»

مصطفی فقیهی، صاحب‌امتیاز وبسایت خبری انتخاب، نیز رفتار «ریاکارانه» مهاجرانی را تلاشی برای اقناع حاکمیت برای اجازه بازگشت به ایران دانست و در حساب کاربری خود نوشت: «جناب مهاجرانی! سال ۸۸ در نامه مملو از ناسزا به رهبری نوشتید «ماه عسل وزارت ارشادم وقتی تمام شد که ... روزنامه‌ها را تعطیل کنم و من کناره‌گیری را ترجیح دادم» آن موقع، جهش باد می‌گفت آن اقدامات کار شما بوده و حالا می‌گوید کار مرحوم بورقانی! شرم بر مکر و خدعه! به ایران بازگردید!»  در پی انتشار این توییت، مهاجرانی امکان دسترسی مصطفی فقیهی به حساب توییترش را مسدود کرد.

از سوی دیگر، عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نیز در توییتی با کنایه به سخنان اخیر مهاجرانی و مواضع او در سال ۸۸ اشاره کرد و نوشت: «فعلاً به امواج سه‌گانه جناب مهاجرانی نمی‌پردازم؛ ولی وسط این سه موج کوچک و متوسط، یک سونامی ۹ ریشتری در سال ۸۸ آمد؛ بهتر بود آن را تحلیل می‌کردند.»

عطاءالله مهاجرانی در سال ۸۸، مشاور مهدی کروبی در امور مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور بود. وی پس از اعلام نتایج انتخابات که با اعتراض گسترده مردم همراه شد، با انتقاد شدید از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی، آن را آغاز حکومت اسلامی و پایان جمهوریت خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجرانی در آن زمان در وبسایت خود با نام «مکتوب» نوشت: «برای: جوانان … دوستی زنگ زد. صدایش می‌لرزید. بغضش ترکید. نتوانست رسا حرف بزند. اصرار داشت در یک جمله بگویم در ایران، در وطنمان چه اتفاقی افتاده است؟ گفتم، رهبری معظم تصمیم گرفتند حکومت اسلامی را جایگزین جمهوری اسلامی کنند. همهٔ ما باید در این جشن فرخنده شرکت کنیم و از ژرفای دل و دیده شادمان باشیم … این جوانانی که در خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها کتک می‌خورند، با چهره‌های خونین بهت‌زده نگاه می‌کنند، آقای موسوی و کروبی و روحانیون مبارز که بیانیه می‌دهند، گمان می‌کنند می‌شود از جمهوریت نظام و رأی ملت حمایت کرد. برای من مثل روز روشن است که ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، چهار ماه پس از سی‌سالگی انقلاب، عصر جمهوری در کشور ما به پایان رسید و آقای احمدی‌نژاد با تنفیذ ولایت مطلقه امر، آراء لازم را احراز کرد و پیروز شد. این پیروزی مبارک باد … البته هیچ جشنی بدون قربانی نمی‌شود و هرچقدر جشن بزرگ‌تر باشد، قربانیان هم بزرگ‌تر خواهند بود … ۲۲ بهمن آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بود و ۲۲ خرداد ابتدای حکومت اسلامی … سی‌سال عدد تأمل‌انگیزی است. هم در تاریخ اسلام و هم در تاریخ انقلاب. امام خمینی هم به سی‌سال اشاره کرده‌اند … در عصر حکومت اسلامی که با مانور اقتدار پلیس و نیروهای امنیتی آغاز شد؛ رأی و صندوق رأی با صندوق کاغذ باطله چه تفاوتی دارد … دوستم صدای گریه‌اش بلند شد. تلخ گریست.»

بسیاری بر این عقیده هستند که چرخش‌های مهاجرانی که روزگاری از افراد محبوب در میان اصلاح‌طلبان به شمار می‌رفت، به دلیل آن است که وی تلاش می‌کند تا مجوز بازگشت به کشور و حضور مجدد در عرصه قدرت را از بیت رهبری بگیرد. موضع‌گیری‌های او دررابطه‌با سرنگونی هواپیمای اوکراینی و کشتار آبان ۹۸، بیش‌ازپیش چهره وی را در میان افکارعمومی مخدوش کرد.

علی‌رغم آنکه مهاجرانی طی سال‌های اخیر محبوبیت و اعتبار پیشین خود را از دست داده، اما به نظر می‌رسد که در عین حال از هدف خود در کسب رضایت نهادهای امنیتی و علی خامنه‌ای نیز باز مانده است. بسیاری از کاربران در توییتر نیز با اشاره به همین نکته گفته‌اند که او با سخنان اخیرش، چوب حراج به اعتباری زده است  که با دفاع از طرح اصلاح قانون مطبوعات برای خود به دست آورده بود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه