خلبان روس که از چرنوبیل جان به‌دربرده بود، با کرونا درگذشت

۳۵ سال پس از فاجعه چرنوبیل، بیماری کووید-۱۹ ژنرال روس را کشت

تصویری که از ژنرال روس، نیکولای آنتوشکین، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است - ANTON NOVODEREZHKIN/TASS/GETTY IMAGES

ژنرال نیکولای آنتوشکین، خلبان هلی‌کوپتر روسی که برای مقابله با فاجعه انفجار راکتور هسته‌ای چرنوبیل میزان مرگباری از تشعشعات هسته‌ای را تحمل کرده بود، پس از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

خبر مرگ او در سن ۷۸ سالگی امروز، یکشنبه، منتشر شد.

نیویورک تایمز گزارش داد که ژنرال آنتوشکین، که از سال ۲۰۱۴ نماینده حزب حاکم روسیه متحد بود، پس از آنچه رئیس پارلمان روسیه «بیماری شدید» توصیف کرد، درگذشته است.

سرگئی نئروف، رئیس حزب روسیه متحد در پارلمان روسیه گفت که ژنرال آنتوشکین به دلیل ابتلا ویروس کرونا به بیمارستان منتقل شده بود.

به گزارش دیلی میل انگستان، فاجعه چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ هنگامی رخ داد که دستوری مبنی بر کاهش میزان قدرت راکتور شماره چهار نیروگاه چرنوبیل در خارج از شهر پریپیات در اوکراین، که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، صادر شد. این اقدام آزمایشی که برای کاهش ۵۰ درصدی قدرت راکتور صورت گرفت، به انفجاری عظیم منجر شد.

دانشمندان محیط زیست فاجعه چرنوبیل را بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی ساخت بشر در تاریخ توصیف کرده‌اند.

در آن زمان، ژنرال آنتوشکین در واحد نیروی هوایی در کیف اوکراین مشغول خدمت بود و فرمانده عملیات شد.

ژنرال آنتوشکین به ناوگان متشکل از یکصد هلی کوپتر دستور داد تا با ریختن شن و ماسه و سایر مواد، آتش افروخته شده در راکتور هسته‌ای را خاموش کنند.

خاموش کردن هسته راکتور حدود دو هفته طول کشید، و در این حین، ژنرال آنتوشکین و سایر خلبانان در معرض تابش و دود بالای راکتور قرار گرفتند. همزمان، بیش از یکصد هزار نفر از ساکنان محل تخلیه شدند و یک منطقه حدود ۲۰ مایلی خالی شد. این منطقه امروز هم هنوز خالی است.

اطفای این حریق برای تیم‌های زمینی بیماری‌های حاد پرتویی به همراه داشت و به همین دلیل تیم‌های هوایی اعزام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال آنتوشکین برای خاموش کردن آتش و مهار تشعشعات در طی مدت حدود دو هفته حدود پنج تن مواد خاموش کننده را با هلی‌کوپتر پرتاب کرد.

هنگامی که او برای اولین بار بر فراز راکتور قرار گرفت، در گلویش احساس خارشی داشت که موجب حالت تهوع او شده بود.

در این انفجار دو کارگر در راکتور کشته شدند و ۱۳۴ نفر پس از مسمومیت حاد با اشعه در بیمارستان بستری شدند که ۲۸ نفر از آنها فوت کردند، در حالی که ۱۴ نفر دیگر در سال‌های بعد به علت‌هایی مشکوک به سرطان، که احتمالا ناشی از اشعه بود، درگذشتند.

اگرچه یکی از هلی کوپترها پس از برخورد به جرثقیل سقوط کرد، اما در نهایت آتش با موفقیت مهار شد.

هلی کوپترها چنان به مواد رادیواکتیو آلوده شده بودند که پس از آن رها و برخی دفن شدند.

با این حال، ژنرال آنتوشکین قبل از عضویت در پارلمان روسیه به مدت سه دهه در نیروی هوایی روسیه خدمت کرد.

بیشتر از جهان