رفتار شکنجه‌وار با مددجویان مرکز ترک اعتیاد در شیراز

یک مرکز ترک اعتیاد در شیراز به دلیل رفتار خشونت‌آمیز با مددجویان تعطیل شد

در ایران بیش از هزار کمپ ترک اعتیاد وجود دارد - عکس از روزنامه همشهری

روز گذشته ویدویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن از رفتار شکنجه‌وار مسئولان یک مرکز ترک اعتیاد در منطقه قلات شهر شیراز با مددجویان این مرکز، واکنش‌های بسیاری را در میان کاربران موجب شد. در این ویدیو دیده می‌شود که مددجویان را پس از آنکه با لباس مجبور می کردند وارد یک استخر کثیف شوند، به شدت با چوب مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند.

هم‌چنین علیه این افراد که برای ترک اعتیاد به مرکز یادشده پناه برده‌اند، الفاظی رکیک به کار برده می‌شود و هم‌چنین این معتادان تهدید می‌شوند. این بخشی از رفتار غیرانسانی کارکنان این مرکز درمان ترک اعتیاد است که در این فیلم منتشر شده است. 

پس از واکنش‌های بسیار به این ویدیو بود که  اداره کل بهزیستی استان فارس در مورد برخورد نامناسب با افراد تحت درمان، ضمن اعلام انزجار از این اعمال نادرست اقدامات فوری را در دستور کار قرار داد؛ براساس این دستور کار مرکز ترک اعتیاد مذکور تخلیه، پلمب و متهمان با دستور مقام قضایی بازداشت شدند. هم‌چنین مددجویان این مرکز نیز ا به سایر مراکز منتقل شدند.

شدت گرفتن شیوع اعتیاد در ایران موجب راه افتادن مراکز ترک اعتیاد بسیاری در شهرهای مختلف ایران شده است. از مراکز استان‌ها گرفته تا شهرهای کوچک مملکت. از طرفی همواره بحث نظارت بر این مراکز مطرح بوده است. همین ماه گذشته بود که خبرهایی مبنی بر رفتار نامناسب یک مرکز ترک اعتیاد در استان البرز هم خبرساز شد. 

دی‌ماه امسال مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشورکفته بود که «طبق آمار مطالعه شیوع شناسی در کشور دو میلیون و ۸۸۰ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد و یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی هستند و این بر خلاف الگوی رایج دنیا است زیرا در دنیا مصرف‌کنندگان تفننی بیشتر از مصرف‌کنندگان دائم هستند».

به گفته وی این آمار توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است و از این تعداد ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی کشور هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول هم‌چنین گفته بود که  حدود یک هزار و ۱۰۰ مورد مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز از بهزیستی هستند که از این تعداد تنها شش مورد دولتی است و سعی کردیم بیشتر این مراکز را به سمت غیردولتی کردن ببریم».

با این‌حال تصمیم به خصوصی کردن بیشتر مراکز ترک اعتیاد بحث نظارت بر این مراکز را بیشتر هم کرده است. پیش‌ترمدیرعامل انجمن مراکز بهبودی اقامتی استان تهران  با اشاره به این که مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد نظارت‌گر ندارند، گفته بود: آسیب‌های موجود در مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد باعث شده تا باورهای افراد معتاد و خانواده‌ها به مراکز قانونی ترک اعتیاد خدشه دار شود. وبه دلیل بروز باورهای نادرست در ذهن مردم و معتادان، فرد معتاد بین زندان و مرکز ترک اعتیاد، اقامت در زندان را ترجیح می‌دهد.»