تداوم تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران 

فشارهای معیشتی و گسترش فقر بر شمار اعتراضات افزوده است 

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ۲ماه است که در تجمعات پیوسته اعتراضی و هماهنگ در بسیاری از استان‌های ایران، مطالبات خود را طلب می‌کنند- عکس از شبکه‌های اجتماعی

تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد. اعتراضات عمومی، از کارگران روزمزد در زاهدان گرفته تا کشاورزان در اصفهان و شمار بالایی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سراسر ایران، باردیگر مصائب اقشار زیادی از جامعه را هویدا کرده است. بسیاری از تجمعات اعتراضی اخیر نه تنها در میان جامعه کارگری یا بازنشستگان، بلکه در میان برخی مال‌باختگانی هم که در شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کرده بودند، تداوم دارد. 

روز گذشته جمعه ۱۰ بهمن‌ماه، شماری از مالباختگان شرکت شهرخودرو مقابل هتل آسمان اصفهان، محل اقامت تیم فوتبال شهرخودرو مشهد، تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. مال‌باختگان دلیل تجمع خود را عدم تحویل خودروهای خود پس از گذشت سه سال، عنوان کردند. ماه گذشته نیز تجمعات اعتراضی بسیاری در تهران از سوی سهام‌داران بورس برگزارشده بود؛ سهامدارانی که پس از وعده‌ها و تشویق مقامات حکومتی در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند و با افت شدید و ناگهانی بازار، متضرر شده بودند.

از سوی دیگر، در روزهای پایانی هفته گذشته تجمعات اعتراضی بازنشستگان کشوری در دستکم در ۶ استان، از جمله تهران، مازندران، قزوین، یزد، اصفهان و گیلان، در مقابل ساختمان‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری این استان‌ها برگزار شد. بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ۲ماه است که در تجمعات پیوسته اعتراضی و هماهنگ در بسیاری از استان‌های ایران، مطالبات خود را طلب می‌کنند. با توجه به شمار بالای بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان بیمه کشوری، اعتراضات آنان می‌تواند ابعاد بسیار جدی‌تری به خود بگیرد و بر فراگیری آن افزوده شود.

در این میان، تجمعات اعتراضی کارگران نیز در چند شهر ایران برگزار شده است. گروهی از کارگران روزمزد ساختمانی در زاهدان هم  در محل کار خود تجمع، و نسبت به آنچه تبعیض در حق خود می‌دانند، اعتراض کردند. این کارگران دلیل اعتصاب و تجمع خود را اعتراض به بیکاری و نداشتن ثبات شغلی عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن اراک هم به در انتقاد به عملکرد بخش خصوصی و مشخص نشدن وضعیت مطالبات معوقه خود در آن شرکت، دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران ابنیه فنی اراک می‌گویند، «هر زمان مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم تهدید به اخراج می‌شویم.» یکی از آن کارگران می‌گوید: «حدود ۱۸۰ نفر هستیم که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار با سوابق ۱۰ تا ۱۵ساله مشغول کار هستیم. طی سال‌های گذشته هر ماه حقوق‌مان با تاخیر دو تا سه ماهه پرداخت شده و در حال حاضر نیز سه ماه مطالبات مزدی‌مان به تاخیر افتاده است. پرداخت برخی مزایای قانونی و عرفی مانند بن ماه مبارک رمضان و لباس و کفش کار نیز در این مدت با مشکل روبه‌رو بوده است.»

حدود ۳۰۰ نفر از کشاورزان شرق اصفهان نیز با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل استانداری اصفهان خواستار تعیین تکلیف حقابه‌ها و اجرای مصوبات قانونی دولت در مورد زاینده‌رود شدند.

در همین حال، تعدادی از معلمان حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی شهرستان‌های سیرجان و الشتر هم در محوطه آموزش و پرورش این شهرستان ‌ تجمع اعتراضی برگزار کردند. دلیل آن تجمع، استخدام نشدن به‌رغم سابقه آنان، و تعیین تکلیف امور استخدامی و برگزاری دوره‌های تابستانی اعلام شده است. جمعی از معلمان حق‌التدریسی در آبادان  هم مقابل ساختمان «خانه ملت» آن شهر تجمع کردند. آنها هم به قرار نگرفتن اسامی خود در لیست و سهمیه استخدام وزارت آموزش و پرورش اعتراض دارند.

برآیند آنچه از همه این اعتراضات و تجمعات در شهرهای گوناگون ایران به دست می‌آید، عیان شدن زخم عمیق فقر و فشارهای معیشتی بر اقشار جامعه‌ است. فشاری که چنان روزمره زندگی را برای شهروندان دشوار کرده است که حتی در شرایط حاد شیوع کرونا نیز شهروندان را از برگزاری تجمعات اعتراضی منصرف نمی‌کند.