هشدار سازمان ملل در مورد خطر افراطی شدن کودکان در الهول

«پسران و دختران خردسال خانواده‌های ساکن در الهول در برابر افراطگرایی آسیب‌پذیر هستند»

اردوگاه الهول بزرگترین مکان نگهداری پناهجویان و آوارگان سوری است-DELIL SOULEIMAN / AFP

رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد در مورد وضعیت و ادامه نگهداری هزاران کودک در اردوگاه الهول، واقع در شمال شرق سوریه، هشدار داد و خواستار بازگرداندن آنها به کشورهای خودشان شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه از قول ولادیمیر ورونکوف نوشت، حدود ۲۷ هزار تن از فرزندان خانواده‌های ساکن در این اردوگاه «سرگردان و رها» شده‌اند و در معرض خطر جذب شدن به داعش قرار دارند.

وی با این هشدار که پسران و دختران خردسال خانواده‌های ساکن در الهول در برابر افراطگرایی آسیب‌پذیر هستند، خواستار بازگرداندن آنها به کشورهای‌شان شد. به گفته او این کودکان اهل ۶۰ کشور مختلف هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام مقام‌های سازمان ملل، اردوگاه الهول بزرگترین مکان نگهداری پناهجویان و آوارگان سوری است و حدود ۶۲ هزار تن در آن اسکان داده شده‌اند، که بیش از ۸۰ درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. برخی از اعضای داعش و خانواده‌های آنها نیز در این اردوگاه نگهداری می‌شوند.

آقای کرونکوف که روز جمعه در نشست غیررسمی شورای امنیت درباره سوریه صحبت می‌کرد، وضعیت کودکان در الهول را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت این موضوع یکی از «مهم‌ترین مسائل امروز جهان» است.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد که مسئولیت این کودکان بر عهده سوریه یا گروه‌هایی که اردوگاه را مدیریت می‌کنند نیست، و کلیه کشورهای عضو سازمان در قبال آنها مسئول هستند و باید دست به اقدام فوری بزنند.

وی در ادامه همچنین گفت که برخی کشورها، از جمله روسیه و قزاقستان که این نشست مجازی را برگزار کرده‌اند، پیشتر نزدیک به هزار کودک را به همراه خانواده‌های آنها از سوریه به کشورهای متبوعشان بازگردانده‌اند.

بیشتر از جهان