فاوچی خبر تولید واکسن «جانسون اند جانسون» را بسیار دلگرم‌کننده خواند

«شیوع نسخه جدید و بسیار مسری ویروس کرونا یک زنگ خطر برای همه است»

شرکت جانسون اند جانسون می‌تواند میلیاردها دُز از این واکسن را تولید کند.»-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

دکتر آنتونی فاوچی شیوع نسخه جدید و بسیار مسری ویروس کرونا را یک «زنگ خطر» خواند. اما گفت که خبر تولید واکسن شرکت‌داروسازی جانسون اند جانسون «بسیار دلگرم‌کننده» است.

تمامی نسخه‌های جهش‌یافته جدیدی از ویروس کرونا که در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شده‌اند، در هفته‌های اخیر در ایالات متحده مشاهده شده‌اند. روز پنجشنبه دو مورد از نوع آفریقای جنوبی در ایالت کارولینای جنوبی مشاهده شد.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه تأثیر این نسخه‌های جدید هستند، اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر جهش‌های کرونا، مسری‌تر هستند. مسری‌تر بودن ویروس به این معنی است که افراد بیشتری به این ویروس مبتلا می‌شوند. این امر بر تعداد موارد ابتلا و شمار بستری‌ها در بیمارستان تأثیر می‌گذارد.

دکتر فاوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی‌، دیروز، جمعه ۲۹ ژانویه، در جریان جلسه مطبوعاتی کارگروه مبارزه با کرونا در کاخ سفید گفت: «این یک زنگ خطر برای همه ما است.»

«ما همچنان شاهد تکامل جهش‌های ژنتیک خواهیم بود. باید انعطاف‌پذیر باشیم تا بتوانیم با هر جهش ژنتیک جدید، راحت و بی‌درنگ خود را سازگار کنیم.»

نکته مهم درباره این جهش‌های ژنتیک در ویروس کرونا با قدرت سرایت بیشتر، این است که تا پیش از ظهور این نسخه‌های جدید، ایالات متحده و نیز دیگر کشورهای جهان باید مردم خود را واکسینه کنند.

دکتر فاوچی گفت: «این خطر انگیزه‌‌ای بزرگتر برای واکسیناسیون هرچه بیشتر افراد در اسرع وقت فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «تقریباً می‌توانید اطمینان داشته باشید که تا زمانی که ویروس در جامعه در حال شیوع باشد، جهش ژنتیک نیز رخ خواهد داد. این سازوکار طبیعی حیات ویروس‌ها است. اما اگر ویروس‌ها نتوانند تکثیر شوند، آنگاه قادر به جهش ژنتیک نیز نخواهند بود.»

هر دو شرکت‌ داروسازی مدرنا و فایزر مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و دارو امریکا برای واکسن کرونای تولیدی خود در اختیار دارند. اما شرکت داروسازی جانسون اند جانسون امروز در آزمایش بالینی جهانی خود نشان داد که یک دُز واکسن این شرکت احتمالا ۶۶ درصد در برابر ویروس جدید، و ۸۵ درصد در برابر عوارض شدید ناشی از بیماری کرونا، مصونیت ایجاد می‌کند. انتظار این است که به احتمال زیاد، این شرکت نیز در هفته‌های آینده مجوز استفاده اضطراری را از اداره غذا و دارو دریافت کند.

دکتر فاوچی این نتایج را، به ویژه قدرت این واکسن را در مقابل عوارض وخیم کرونا، «بسیار دلگرم‌کننده» خواند.

او هنگام صحبت از آزمایش بالینی گفت: «اساساً در جریان آزمایش این واکسن هیچ یک از کسانی که آن را دریافت کردند، نه درگذشتند و نه در بیمارستان بستری شدند. اما آنهایی که دارونما دریافت کردند، برخی دچار عوارض شدند. بنابراین، ما یک نامزد جدید و باارزش برای واکسن کرونا داریم.»

او در ادامه درباره تأثیرات داخلی و جهانی این آخرین واکسن در صورت اقدام آن برای دریافت مجوز استفاده اضطراری توضیح داد. این واکسن تنها شامل یک دُز تزریق است و در عرض یک هفته تا ده روز در فرد واکسینه‌شده مصونیت ایجاد می‌‌کند. علاوه بر این، در مقایسه با واکسن فایز نیازی به نگهداری آن در یخچال‌های مخصوص نیست.

دکتر فاچی گفت که شرکت داروسازی جانسون اند جانسون همچنین می‌تواند با توجه به عظمت این شرکت و ظرفیت‌های بالای آن برای تولید، «میلیاردها دُز از این واکسن را تولید کند.»

اگرچه این واکسن در مقایسه با واکسن فایزر و مدرنا اثرگذاری محدودتری دارد، اما متخصصانی مانند دکتر فاوچی ارزش افزوده آن را در توانایی‌اش به جلوگیری از بروز عوارض وخیم کرونا و تسریع در اجرای واکسیناسیون می‌دانند.

© The Independent

بیشتر از جهان