فروش فیل‌های آفریقایی، فساد دولتی، جنایت علیه طبیعت

«شاید حراج فیل‌ها اقدامی باشد برای کسب رضایت کشاورزانی که از فیل‌ها دل خوشی ندارند»

«شاید حراج فیل‌ها اقدامی باشد در جهت جذب رای کشاورزانی که از فیل‌ها دل خوشی ندارند» - PEDRO PARDO / AFP

حراج ۱۷۰ فیل آفریقایی که از سوی منتقدان «جرم علیه طبیعت» نامیده شده، ممکن است نوعی لاپوشی برای معامله تمام شده ای با عوامل فساد باشد.

نامیبیا می‌گوید که شمار بالای فیل‌ها در آن کشور موجب افزایش نزاع و درگیری آنها با انسان‌ها شده است، و دعوت کرده است که علاقه‌مندان قیمت پیشنهادی خود برای فیل‌ها را اعلام کنند. 

مسئولان اصرار دارند که خریداران خارجی ثابت کنند قادر به ارائه تسهیلات قرنطینه بوده و دارای مجوز از مقامات حفظ زیست در کشورهای متبوعشان هستند. اما کارشناسان حیات وحش که حراج فوق از نگاهِ آنان آژیر هشدار است، می‌گویند که شمار فیل‌ها در نامیبیا در حال کاهش است و جمعیت این حیوانات «فراملی» به حساب می‌آید، چرا که در میان کشورهای مختلف در حرکت هستند، و از همین رو نامیبیا حق فروش آنها را ندارد. 

سال گذشته، مدیران حیات وحش به ده فیل که وارد مناطق کشاورزی شدند و محصولات کشاورزی را در فصل برداشت نابود کردند، تیراندازی کردند. 

به گزارش تارنمای «AllAfrica.com»، پیش از آن که حراجی روز جمعه برنامه‌ریزی شود، افراد و نهادهای ذینفع توافق کرده بودند که با ایجاد حصارهای الکتریکی، کریدورهای مخصوص فیل‌ها، و نیز برکه‌های آب در نقاطی دور از روستاها، فیل‌ها را از اراضی کشاورزی دور نگه دارند. اما دولت نامیبیا گفته است که از این پیشنهادها اطلاعی نداشته است. 

استفان شوُلوین، راهنمای حرفه‌ای و حافظ محیط زیست نامیبیایی، گفت نگران آن است که این حراج راهی باشد برای توجیه یک طرح برنامه‌ریزی‌شده اصلاح نژادی با شکارهای سودآور و عاج‌های پیش‌فروش‌شده به شکارچیان. آنان همچنین نگران آن هستند که شاید دولت به بهانه تخریب و از بین رفتن محصولات کشاورزی، فروش این حیوانات به یک مسابقه شکار را برنامه‌ریزی کرده باشد. 

او همچنین گفت که شاید حراج فیل‌ها اقدامی باشد در جهت جذب رای کشاورزانی که از فیل ها متنفراند، و یا شاید راهی باشد برای پاک کردن زمین‌ها برای فعالیت گروه‌های دامداری یا شرکت‌های نفتی. او حتی نگران است که شاید پای قراردادی با یک باغ‌وحش خارجی در میان باشد. 

نشریه ایندیپندنت از دولت نامیبیا دعوت کرده است که به این نگرانی‌ها پاسخ دهد. 

نامیبیا تنها کشور با شمار قابل توجه جمعیت فیل‌ها بود که در سال ۲۰۱۶ از شرکت در «نظرسنجی فیل‌های بزرگ» در قاره آفریقا خودداری کرد، اما شمار فیل‌های آن تا ۲۳ هزار تخمین زده می‌شود. 

ائتلافی از ۶۰ سازمان حیات وحش، دانشمندان و دامپزشکان، ماه گذشته از مسئولان خواستند تا این حراج را متوقف کنند. 

مارک جونز، مدیر سیاست‌گذاری سازمان «بورن فری»‌، گفت‌:‌ «این حیوانات عاطفی، حساس و بسیار اجتماعی، به حفاظت نیاز دارند. فروش شماری از آنان به خریداران خصوصی موجب رنج شدید این حیوانات و ایجاد اخلال در گروه‌های خانوادگی و گله‌های آنان خواهد شد.» 

او گفت:‌ «پیشنهاد فروش آنان نفعی در مدیریت جمعیت فیل‌ها، یا جلوگیری از درگیری میان آن‌ها و مردم نخواهد داشت. برعکس، ایجاد اختلال در گروه‌های خانوادگی فیل‌ها و جامعه بزرگترشان ممکن است احتمال درگیری آن‌ها با انسان‌ها را افزایش دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت:‌ «در عین حال، هیچ نشانی از این که حیوانات از کجا سردرخواهند آورد موجود نیست. ممکن است برخی از آنها به اماکن بسته برده شوند که برای فیل‌های وحشی کاملا نامناسب است.» 

مارک هایلی، از «پارک ملی نجات» نامیبیا، سازمان خیریه‌ای که از پارک‌های آفریقا در مقابل شکارچیان غیرقانونی حفاظت می‌کند، گفت که به نظر او نامیبیا شمار فیل‌های خود را بیش از حد ارزیابی کرده است. او گفت:‌ «مبالغه در آمار جمعیت و درگیری‌های میان انسان و حیات وحش، به دولت‌ها کمک می‌کند تا ابتکارهای سودآور مختلفی، از جمله سهمیه‌های بالای شکار، فروش حیوانات به باغ‌وحش‌ها و مزارع شکار، و کشتار حیوانات برای به دست آوردن عاج، ایجاد کنند.»

او گفت:‌ «فیل‌هایی که دولت تلاش می‌کند بفروشد، در واقع به سرعت رو به زوال می‌روند.» 

سال گذشته جسد بیش از ۳۵۰ فیل در اطراف برکه‌های آب در کشور همسایه، بوتسوانا، کشف شد. دلیل مرگ فیل‌ها سموم ناشی از جلبک‌ها اعلام شد.

در حال حاضر فیل‌ها در ۲۹ کشور آفریقایی منقرض شده‌اند و به گفته آقای هایلی، آن‌هایی که تلاش می‌کنند بقا یابند، «در معرض تهدید فزاینده ناشی از انفجار جمعیت انسان‌ها، شکار غیرقانونی، و طمع دولت‌ها قرار دارند.»

  او گفت:‌ «حدود ۹۵ درصد از فیل‌های آفریقا  در صد سال اخیر کشته شده‌اند و ۱۰ درصد از فیل‌های نجات‌یافته، هر ساله کشته می‌شوند. از دید حافظان محیط زیست، این حراج یک جنایت جدی علیه طبعیت به شمار می‌رود.» 

© The Independent

بیشتر از جهان