همه‌گیری کووید-۱۹، پس‌رفتی بزرگ برای بشریت

بیل‌ گیتس خواستار سرمایه‌گذاری در ایجاد نظامی جهانی برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌ شد

«از حالا حدود دو تا پنج سال طول می‌کشد تا به همان‌ جایی برسیم که پیش از آغاز همه‌گیری بودیم. بنابراین، این پس‌رفت دایمی نیست»-Ludovic MARIN / AFP

بیل گیتس می گوید همه‌گیری ویروس کرونا تقریباً به اندازه یک جنگ جهانی باعث «پس‌رفتی بزرگ» برای بشریت شده است، اما همچنان امید هست که در دو تا پنج سال آینده و با فروکش کردن نرخ سرایت بیماری، زندگی به روال عادی بازگردد.

این بشردوستِ میلیاردر، در مصاحبه با ایندین اکسپرس گفت: «این همه‌گیری قطعاً پس‌رفتی بزرگ بوده است و در واقع ابعاد آن را مشکل بتوان برآورد کرد، زیرا با آمار شفاف اقتصادی، مشکلات بسیاری برای سلامت روان افراد ایجاد کرده است.»

بنیان‌گذار مایکروسافت در مصاحبه با این روزنامه سراسری گفت: «از حالا حدود دو تا پنج سال طول می‌کشد تا به همان‌ جایی برسیم که پیش از آغاز همه‌گیری بودیم. بنابراین، این پس‌رفت دایمی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گیتس در توضیح میزان تخریب ناشی از شیوع این ویروس گفت: «از لحاظ ابعاد تقریباً شبیه جنگ جهانی است، زیرا حتی اقتصاد کشورهایی نیز که مرگ و‌میر زیادی نداشته‌اند، نابود شده است.»

روز چهارشنبه آقای گیتس از برنامه بلندپروازانه‌اش برای جلوگیری از وقوع همه‌گیری بعدی نیز گفت و خواستار سرمایه‌گذاری در ایجاد نظامی جهانی برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌ شد. او در خبرنامه سالانه‌ بنیاد خیریه مشترکش با ملیندا گیتس، گفت: «جهان باید میلیاردها دلار خرج کند تا از ضرر تریلیونی (و مرگ میلیون‌ها نفر) جلوگیری کند.»

به گفته آقا و خانم گیتس که در مدیریت بنیاد گیتس واقع در سیاتل همکاری دارند، باید پول زیادی خرج تحقیقات علمی، گرفتن آزمایش‌ از شمار زیادی از مردم، ایجاد سامانه‌های هشداردهنده، و گروه بین‌المللی «خط مقدم مبارزه با بیماری‌ عفونی» شود که بتواند در مواقع شیوع بیماری‌های جدید، فوراً هشدار دهد.

خانم و آقای گیتس امیدوارند که «هنگام وقوع همه‌گیری بعدی»، جهان مجهز به «سامانه‌های بسیار بزرگی برای تشخیص بیماری» شده باشد که «بتواند هر هفته از ۲۰ درصد جمعیت جهان آزمایش بگیرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان