حمله انتحاری طالبان به پایگاه نیروهای امنیتی افغان

حملات طالبان به رغم تعهدات آنها به کاهش خشونت و قطع رابطه با القاعده ادامه داشته است

یک بمبگذار انتحاری ماشین پر از مواد منفجره خود را به پایگاه نیروهای امنیتی افغان در شرق کشور کوبید و هشت کشته برجا گذاشت - Zakeria HASHIMI / AFP

یک بمب‌گذار انتحاری، ماشین پر از مواد منفجره خود را به پایگاه نیروهای دفاعی افغانستان در شرق این کشور کوبیده و جان دست‌کم هشت سرباز را گرفته است. این نخستین حمله انتحاری است که پس از ماه‌ها توقف ازسر گرفته می‌شود و گروه طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

حمله صبح زود امروز در استان آشوب‌زده ننگرهار در شرق افغانستان، کنار مرز پاکستان، انجام شده است. طالبان در این استان حملات مرگباری انجام داده و به اهداف دولتی حمله کرده‌است.

حمله امروز، درست دو روز پس از اعلام پنتاگون مبنی بر پایبند نبودن طالبان به تعهداتشان در توافق‌نامه صلح دوحه با آمریکا و قطع نشدن رابطه  این گروه با القاعده، انجام می‌شود.

دفتر استانداری ننگرهار تایید کرده که هشت نیروی امنیتی پس از آن کشته شدند که بمب‌گذار طالبان، ماشین نظامی هاموی خود را به پایگاه کوبیده است. اجمل عمر، معاون شورای ولایتی ننگرهار هم با تایید این حمله می‌گوید که تعداد تلفات ۱۵ نفر است و پنج نفر هم مجروح شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

دفتر استانداری ننگرهار خبر داده است که نیروهای امنیتی، یک ماشین پر از مواد منفجره دیگر را در نزدیکی شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار ضبط کرده‌اند. همزمان، دو بمب‌گذاری مغناطیسی در شهر کابل انجام شده‌ که تلفاتی نداشته ‌است.

علاوه بر طالبان، گروه داعش نیز در ننگرهار فعالیت دارد اما کمتر پیش آمده است که با ماشین نظامی پر از مواد منفجره حمله‌ای انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشونت‌ها در سراسر افغانستان افزایش یافته است و برخلاف توافقنامه صلح طالبان با آمریکا، که در آن به کاهش خشونت تعهد شده است، حملات در گوشه و کنار افغانستان ادامه دارد.

طالبان و دولت افغانستان هم‌اکنون در حال انجام دور دوم مذاکرات صلح در دوحه قطر هستند، اما پیشرفت زیادی نداشته‌اند.

با روی کار آمدن دولت جدید جو بایدن، آمریکا طالبان را به نقض قرارداد صلح متهم کرده و گفته است که سطح خشونت‌ها کاهش نیافته و رابطه طالبان با تروریسم هم قطع نشده‌ است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است که درباره موافقت‌نامه صلح طالبان، موشکافانه بررسی خواهد شد و اگر طالبان به همه تعهدات خود پایبند باشند، آمریکا تمام نیروهای خود را تا ماه مه سال جاری میلادی از افغانستان خارج خواهد کرد.

اما اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور، دیروز در جلسه‌ای مجازی گفت که طالبان تصور می‌کند که آمریکا و ناتو را شکست داده‌ و تمایلی به مذاکرات معنادار صلح ندارد. او گفت امیدوار است که جو بایدن تصمیم درستی بگیرد و نیروهای آمریکایی در افغانستان بمانند و طالبان به این درک برسد که از راه خشونت نمی‌تواند پیروز شود. او «ترکیبی از حضور نیروهای آمریکایی، دیپلماسی، استفاده از ابزار فشار آمریکا به صورت متمرکز» را برای موفقیت در این امر فوق‌العاده مهم دانست.

بیشتر از جهان