پیام روسیه به اروپا: می‌توانیم بحران کمبود واکسن را حل کنیم

«پس از پایان واکسیناسیون در روسیه می‌توانیم ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به اتحادیه اروپا بدهیم »

واکسن اسپوتنیک‌وی در ۱۵ کشور ثبت شده و اسناد آن برای بررسی، به سازمان دارویی اروپا ارسال شده است- 

Handout / Russian Direct Investment Fund / AFP

در میانه اختلاف‌‌ها در اروپا بر سر تصاحب دوزهای واکسن آسترازنکا، روسیه پیشنهاد کرده است که واکسن روسی «اسپوتنیک‌وی» را در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهد.  

حساب توییتر واکسن اسپوتنیک‌وی صبح جمعه در توییتی نوشت که می‌تواند در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ و پس از اتمام برنامه واکسیناسیون در روسیه، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن خود را به بروکسل ارائه کند.

این پیشنهاد غیرمنتظره در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون اروپایی و آسترازنکا، شرکت دارویی بریتانیایی-سوئدی که واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد را تولید می‌کند، رویاروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

پس از آنكه آسترازنکا اعلام كرد که به جای ۸۰ میلیون دوز وعده ‌داده ‌شده، در سه ماهه اول ۲۰۲۱ تنها می‌تواند ۳۱ ميليون دوز را به اتحادیه اروپا تحويل دهد، كميسيون اروپایی خواستار ارسال دوزهايي شد که این شرکت برای تحویل به سازمان بهداشت ملی بریتانیا، هم‌اکنون در این کشور توليد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با امتناع این شرکت داروسازی، مقامات اتحادیه اروپا بلافاصله قانونی را به تصویب رساندند که مانع از صادرات واکسن‌های تولیدی در این اتحادیه به دیگر نقاط جهان، از جمله بریتانیا، می‌شود.

در میانه این دعوا، اسپوتنیک‌وی در توییتر خود نوشت: «پس از پایان قسمت اصلی برنامه واکسیناسیون همگانی در روسیه، صندوق ثروت ملی روسیه می‌تواند در صورت تایید سازمان دارویی اروپا، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌وی برای ۵۰ میلیون نفر را در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ در اختیار اتحادیه اروپایی قرار دهد.»

واکسن اسپوتنیک‌وی در ۱۵ کشور ثبت شده و اسناد آن برای بررسی، به سازمان دارویی اروپا ارسال شده است. در حال حاضر، اتحادیه اروپا به دنبال خرید هیچ یک از واکسن‌های اسپوتنیک‌وی تولیدی موسسه تحقیقاتی گامالیا در روسیه، نیست.

اقدام روسیه به واکسینه کردن مردم خود پیش از تکمیل مرحله سوم آزمایش آن، که نیازمند مشارکت ده‌ها هزار داوطلب است، نگرانی‌هایی را در سطح جهان موجب شده است. کارشناسان گفته‌اند که تا زمانی که آزمایش‌ها کامل نشود، نمی‌توان از ایمنی و اثرگذاری واکسن مطمئن بود.

تجزیه و تحلیل موقت آزمایش مرحله سوم، سرانجام در ماه دسامبر منتشر شد و ادعا کرد واکسن روسی ۹۱ درصد موثر است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

صندوق ثروت ملی روسیه که تامین مالی تولید این واکسن را بر عهده داشته، اعلام کرده  که در اوایل ماه جاری، درخواست خود برای کسب مجوز از سازمان دارویی اروپا را تحویل داده اما کارشناسان اتحادیه اروپا هنوز این درخواست را ارزیابی نکرده‌اند.

برخی از کاربران اینترنتی، روسیه را متهم کرده‌اند که با ارائه پیشنهاد عرضه واکسن اختصاصی، بحث‌برانگیز و آزمایش نشده خود، قصد متلک‌پراکنی به بروکسل را دارد. اتحادیه اروپا یا سازمان دارویی اروپا، هنوز هیچ جوابی به این درخواست نداده است. با این حال، هفته گذشته مجارستان، اولین کشور عضو اتحادیه اروپا بود که واکسن روسی را، پس از ناامید شدن دولت این کشور از سرعت توزیع واکسن فایزر-بایون‌تک، به طور مقدماتی تایید کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان