ابراز نگرانی سازمان ملل و کشورهای غربی از احتمال کودتا در میانمار

طبق قانون اساسی میانمار، نظامیان می‌توانند تا ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرند

هواداران نظامی میانمار در اعتراض به کمیسیون انتخابات اتحادیه در یانگون، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱- REUTERS/Shwe Paw Mya Tin

به دنبال تهدید ارتش میانمار به اقدام علیه آنچه «تقلب گسترده» در انتخابات سراسری نوامبر نامیده است، سازمان ملل متحد و برخی کشورهای غربی در مورد تحولات جاری آن کشور و احتمال کودتای نظامی، ابراز نگرانی کردند.

ارتش میانمار روز پنجشنبه ادعا کرد که در انتخابات پارلمانی اخیر تقلب شده و هشدار داده است که اگر به شکایت‌ها در این ارتباط رسیدگی نشود، دست به اقدام خواهد زد. کمیسیون انتخابات میانمار این ادعای ارتش را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه با بیان این که با «نگرانی بسیار» تحولات میانمار را دنبال می‌کند، از همه طرف‌ها خواست به نتیجه انتخابات احترام بگذارند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بپرهیزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، آمریکا و ۱۲ کشور دیگر نیز گفته‌اند با هر تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات یا ممانعت از روند انتقال دموکراتیک در میانمار مخالف هستند و از ارتش خواسته‌اند «موازین دیپلماتیک» را محترم بشمارد.

حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» که آنگ‌سان سوچی رهبر آن است، توانست در انتخابات سراسری هشتم نوامبر به پیروزی چشمگیری دست یابد و با کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان، اکثریت را از آن خود کند.

طبق قانون اساسی میانمار، نظامیان می‌توانند تا ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرند اما احزاب مخالف حزب حاکم و نزدیک به ارتش، کرسی‌های کمتری کسب کرده‌اند و حالا می‌گویند که در نتیجه انتخابات، دستکاری شده است.

ناظران بین‌المللی از این انتخابات به‌عنوان دومین انتخابات آزاد و منصفانه در میانمار، از زمان به پایان رسیدن حاکمیت نظامیان در سال ۲۰۱۱ میلادی، یاد می‌کنند.

بیشتر از جهان