اعتراض عضو کمیته علمی ستاد کرونا: واکسن روسی نمی‌زنم

مینو محرز: تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است

مینو محرز: واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه از سوی هیچ کشوری تایید نشده است- عکس از همشهری آنلاین

به دنبال اعلام ثبت واکسن کووید-۱۹ ساخت روسیه در ایران و واردات آن به کشور تا ۲۲ بهمن، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید به عنوان یکی از اعضای کادر درمان در ایران، واکسن روسی را تزریق نخواهد کرد.

مینو محرز در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت، با بیان این که واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه از سوی هیچ کشوری تایید نشده است، گفت «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است.»

مقام‌های ایرانی که همواره تحریم‌های آمریکا را دلیل کمبود دارو و عدم توانایی در تهیه واکسن کرونا معرفی کرده‌اند، به دنبال دستور رهبر جمهوری اسلامی گفته‌اند واکسن‌های تولید شده در ایالات متحده و بریتانیا را خریداری نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که تهران پیشتر از توافق با هاوانا برای واردات و ساخت واکسن کرونای کوبایی که هنوز مراحل اولیه آزمایش را می‌گذراند خبر داده بود، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در مسکو از ثبت واکسن کرونای روسی در ایران خبر داد.

محمدجواد ظریف در یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت، واکسن اسپوتنیک روز دوشنبه با تایید مقام‌های بهداشتی در ایران ثبت شد و امیدواریم بتوانیم آن را هم خریداری و هم به طور مشترک تولید کنیم.

این واکسن هنوز مراحل پایانی آزمایش بالینی یا آزمایش بر روی انسان را می‌گذارند، اما دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا روز سه‌شنبه اعلام کرد با ورود واکسن‌های «مدنظر،» واکسیناسیون حداکثر تا ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه در پیامی در توییتی از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ساخت روسیه «در فرم محلول فریز شده و ویال‌های تک دوز و ۵ دوز در ایران» خبر داد.

خانم محرز در بخشی از گفت‌وگوی خود با جهان صنعت گفته است تهیه و واردات واکسن روسی «از شانس بد مردم ایران» است و به عنوان یکی از اعضای کادر درمان آن را تزریق نمی‌کند، زیرا هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.

به گفته او واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد، که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا است؛ در صورتی که واکسن روسی اسپوتنیک تاییدیه هیچ کشوری را ندارد.

بیشتر از جهان