کرونای جهش‌یافته حس بویایی و چشایی را کمتر ضعیف می‌کند

ویروس‌های جهش‌یافته کرونا می‌توانند علایم متفاوتی در مبتلایان به این بیماری عفونی ایجاد کنند

ویروس جهش‌یافته بریتانیایی ۲۳تفاوت با ویروس اصلی ووهان دارد- JUSTIN TALLIS / AFP

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد افراد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا که ابتدا در بریتانیا کشف شد، کمتر حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند، اما احتمالا علایم «کلاسیکی» مانند سرفه، گلودرد و خستگی بیشتر در آنها بروز می‌کند.

طبق گزارشی که اداره ملی آمار منتشر کرده، ضعف بویایی و چشایی در مبتلایان به نسخه جدید کووید-۱۹ «بسیار کمتر» از کسانی بوده است که دچار سایر انواع این ویروس شده‌اند.

بر اساس داده‌های کوتاه‌مدت منتشرشده در نظرسنجی این سازمان راجع به بیماری‌های عفونی، نشانه‌ای از وجود تفاوت در علایم مربوط به نفس‌تنگی یا سردرد دیده نشده است.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد احتمال بروز علایم بیماری در افراد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا، بیشتر است. این داده‌‌ها از ادعاهای افراد مبتلا به‌دست آمده است و نتیجه تشخیص پزشکی حرفه‌ای نیست. این اطلاعات، بازه زمانی ۱۵ نوامبر تا ۱۶ ژانویه را پوشش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نظرسنجی‌های مداوم اداره ملی آمار راجع به عفونت کووید-۱۹، داده‌ها از اهالی خانوارهای انگلیسی به‌دست آورده می‌شود.

هفته پیش بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد نوع جدید ویروس که در سراسر بریتانیا منتشر شده، در مقایسه با انواع قبلی این ویروس، مسری‌تر است و می‌تواند مرگبارتر هم باشد.

این نوع، اولین بار در ماه سپتامبر در جنوب‌شرقی انگلستان پیدا شد. محققان بر این باورند که شیوع همین نوع جدید علت افزایش شدید آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه و در سراسر کشور بوده است.

به گفته لارنس یانگ، ویروس‌شناس و استاد غده‌شناسی مولکولی دانشگاه وارویک این ویروس‌های جهش‌یافته می‌توانند «علایم متفاوتی در مبتلایان به این بیماری عفونی ایجاد کنند.»

یانگ گفت: «این نوع مسری‌تر است و به نظر می‌رسد میزان ویروس در بدن افراد مبتلا به آن بیشتر است. این امر ممکن است باعث پخش‌ گسترده‌تر این عفونت شود. شاید به همین علت است که بروز سرفه‌، بدن‌درد و خستگی بیشتری در این افراد دیده می‌شود.»

او گفت:«این ویروس، با ویروس اصلی ووهان، ۲۳ تفاوت دارد. برخی از تفاوت‌ها در بخش‌های مختلف این ویروس، ممکن است بر واکنش سامانه ایمنی بدن اثر بگذارد و مجموعه علایم ناشی از این عفونت را تغییر دهد.»

© The Independent

بیشتر از علوم